Zit er een virus op mijn htc mobiel?

Ik zat op internet op mijn mobiel en ineens komt er een melding dat er een virus op kwam en vervolgens popped er een pagina op die waarschuwt dat mensen toegang tot van alles op mijn mobiel zouden kunnen hebben en je met een flinke rekening kunnen opzadelen door je beltegoed enzo op te bellen. Er werd gezegd te scannen. Daarna verscheen er een pagina met virusscanner die je zou kunnen kopen. Is dit nou echt of nep?

De melding verwees dat het virus kwam, op een pagina waar ik inderdaad op was. Ik weet nu niet zeker of ik een groot probleem heb of niet.
Normaal surf ik nooit op internet op mijn mobiel en ik had geen virus scanner erop staan.

Een uur later heb ik er een gratis virusscanner er op gezet van Avast en op scannen gedrukt(apps en opslagmedium), maar die vond niks.

Is er geen rede voor paniek of wel?
Welke stappen kan ik ondernemen?
Kan een mogelijk virus zich verspreiden, als ik mijn telefoon aansluit op mijn computer om bijv. muziek erop te zetten? Kan het virus zich via je simkaart van de ene naar de andere mobiel (als je die verplaatst) verplaatsen?

Ik durf amper nog mijn telefoon te begruiken op het moment.

Ik hoop dat iemand het wat voor me verhelderen kan.
Alvast dank.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zit hoogstwaarschijnlijk geen virus op je mobiel. De pagina waar je op zat is wel besmet en die geeft je de melding dat je een virus hebt. Het is maar goed. dat je nergens op geklikt hebt verder (daar ga ik van uit) want dan had er waarschijnlijk wel een programma geïnstalleerd kunnen worden.
Door mensen bang te maken dat ze een virus hebben gedownload en dat ze dus op scannen moeten klikken proberen ze veel onwetende mensen juist ertoe te lokken om op scannen te drukken. En zo juist het virus te downloaden.
Zolang je "software van onbekende bronnen" uit hebt staan kan er eigenlijk weinig gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Software van onbekende bronnen staat in de instellingen. Bij mij staat het onder "Beveiliging - onbekende bronnen". Als je die uit hebt staan dan word het niet toegestaan dat software buiten de playstore om word geïnstalleerd. Dus kan een programma met evt. een virus zich niet zomaar installeren.