Kan ik via een advertentie van marktplaats aan het ip-adres komen van de verkoper?

ik heb op marktplaats een item staan wat ik zoek in een 'gezocht-advertentie'

nu heeft er mij iemand gemaild, en hij vertelde dat hij dit item had, maar hij kon er geen foto van maken, omdat hij geen camera had

nu heb ik dit al een tijdje geleden ook al meegemaakt, ik had toen geld overgemaakt naar ene .... hij had ook een item wat ik zocht (ik had bij de gezocht advertentie een foto bij gevoegd als voorbeeld, dus hij kon het precies omschrijven) maar ook hij kon geen foto maken en heb hier nooit niks meer van terug gezien

ik heb met hem mailcontact gehad via outlook.com (gewoon het vroegere hotmail)

dus nu is mijn vraag.

kan ik aan de hand van het mailadres, of via de advertentie op marktplaats aan het ip-adres komen. zodat ik dit even na kan trekken. bij opgelicht.nl

alvast bedankt

Toegevoegd na 47 minuten:
ik heb inmiddels zelf al het een en ander gevonden:

als je hotmail gebruikt kun je het volgende doen.

ga naar je inbox
ga op het mailtje staan van de persoon waarvan je het IP adres wilt hebben
klik op de rechtse muisknop
Berichtbron weergeven

je krijgt dan een nieuw venster met daarin verschillende gegevens, en ook het IP adres

ik ben het even nagegaan en het gaat inderdaad om een oplichter

http://www.opgelichtopinternet.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1333584186/60
zijn/haar IP-adres: 195.78.85.135

allemaal bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben erg geïnteresseerd in het natrekken op opgelicht.nl. hoe doe je dat namelijk? en de enige optie is waarschijnlijk via de mail erachter te komen. maar zelfs dat kan lastig zijn omdat het vaak ontzichtbaar word gemaakt tegenwoordig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant, met naam en al vermeld idd! Druk mannetje wat oplichten betreft.. Al vanaf 2009...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog interessanter, iemand heeft een jaar geleden al op GV de vraag gesteld, hoe hij kan er achter kan komen wie er op het adres woont, dat bij het genoemde ip adres hoort! En als je dat woonadres googled, kom je bij tros opgelicht uit! Dus je research was terecht en bent er gelukkig nietingtrapt
bamibal
10 jaar geleden
Logisch, want dat ip-adres is van Marktplaats zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, mijn fout.. Had niet verwacht het ip adres van marktplaats op een klein boerderijtje in Dronten zou uit komen

Antwoorden (2)

nee, je kunt hier als klant van marktplaats niet achter komen. marktplaats slaat de ip adressen wel op. deze zijn gekoppeld aan het account van de persoon en dus ook gekoppeld aan zijn emailadres. deze gegevens mogen ze echter niet zo maar aan jan en alleman verstrekken.

blijft dus voor jou het advies over, dat marktplaats zelf ook al geeft: bij twijfel niet doen, en dan al zeker niet vooruit betalen.
10 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
Daarom hebben de Politie en het Openbaar Ministerie in samenwerking met Marktplaats het Meldpunt Internetoplichting opgericht.
Daar kan je de verkopergegevens checken, kijken of die al eens is voorgekomen
bij oplichtingszaken.
https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml

En lees dit:
http://marktplaatsoplichting.nl/