Kan een .ppsx bestand gevaar opleveren?

Als bijlage in een email kreeg ik een .ppsx bestand toegestuurd, na aanklikken kreeg ik het gevoel dat ik dat niet had moeten doen. Kan een .ppsx een opening geven voor hackers? Zijn dit soort bestanden bekend en worden ze ergens vermeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

De extesion .ppsx wordt vooral gebruikt voor PowerPoint van Microsoft. En kan inderdaad onveilig zijn. Indien je de persoon die je het bestand niet kent, kan je het beste de mail direct verwijderen.

Het is soms mogelijk om na te gaan of een ppsx bestand niet veilig is. Ga naar een aantal sites van virusscan makers en ga na of de ppsx bekend staat als onveilig. Vergeet echter niet dat als je ppsx er niet bijstaat het bestand nog steeds onveilig kan zijn.

Mijn tips zijn;
Open niks van onbekenden.
Open geen ketting email.
Vertrouw je het niet? Verwijderen de email zonder het te openen.
De email toch geopend? Draai een virus scan en mailware scan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Zoals ik berichtte, ik heb de bijlage geopend! Hoewel ik een virusscan heb gedaan, er er geen melding werd gedaan, heb ik geen veilig gevoel. Hoe kan ik méér zekerheid krijgen over dit bestand?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het bestand niet hoeft te bewaren dan het volgende. Verwijder het bestand.
Verwijder de email Draai een mailware scanner, bijvoorbeeld: malwarebytes
ik zou inderdaad de email niet openen vooral NIET van onbekenden.

en als je geen virusscanner hebt moet je die onmiddellijk downloaden want je mag het web niet op als je geen virusscanner hebt.

mvg