Welke manieren zijn er om je privacy op het internet zoveel mogelijk te beschermen?

Bijv. Software die je kunt gebruiken..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het internet bestaat geen privacy.
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet internetten

Antwoorden (3)

Tja die heb je bijna niet, maar als je bedoelt dat de geschiedenis niet opgeslagen word kun je bij safari op privé modus zetten en met opera bijv. Een privé tab.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je eigen gedrag. Maar feitelijk ben je alleen redelijk veilig wanneer je via iets als een Tor-netwerk surft.

Je hebt bijna overal cookies voor nodig die jouw gegevens opslaan en volgen, vaak ook nadat je niet meer op die site zit. Gebruik je Whatsapp? Gebruik je een Android, iOS of Windows Phone telefoon? Gebruik je Facebook? Gmail? Vul je je naamgegevens wel eens in op een site (bijv. voor een profiel)? Doe je wel eens mee aan een enquete? Allemaal zaken waar je bijna zonder uitzondering òf je gegevens openbaar stelt of je surfgedrag prijsgeeft.

Wil je dat allemaal wel kunnen gebruiken maar het eea toch beperken, dan kun je een softwarematige firewall installeren waar je het eea kan instellen, en een regelmatige sweep doen naar tracking cookies met programma's als Super-Anti Spyware (foute naam, maar wel een goed programma die eigenlijk iedereen zou moeten gebruiken omdat het gewoon een van de beste anti-spywareprogramma's die zich (als een van de weinigen) ook richt op het opschonen van tracking cookies).

Verder zou je gebruik moeten maken van een emailadres dat je gegevens niet gebruikt voor overige doeleinden, zoals Lavabit.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kwa browsers zijn er ook betere en minder goede keuzes. Chrome is feitelijk hetzelfde verhaal als Gmail. Vind je Chrome toch fein, dan kun je voor een webkitbrowser gaan die die privacy-beperkende zaken niet heeft, zoals SRWare Iron. Opera is ook een goede, maar werkt wel samen met Google Analytics. Er is een opt-out optie, maar die moet je dus wel zelf aangeven.

http://www.opera.com/privacy/

http://tools.google.com/dlpage/gaoptout
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
» Antivirussoftware

Er zijn malware (verzamelen van alle bedreigingen) op het internet. Er zijn ook zogeheten spyware dat is een spionage software.Wanneer een spyware op uw computer installeert en je typt bijvoorbeeld je wachtwoord wordt de wachtwoord naar de spyware-maker gestuurd. Ook als je een website typ, bankgegevens stuurt, Ect.
Wanneer je gebruik maak van een antivirussoftware worden de spyware verwijdert of uitgeschakeld. Zo is er weinig kans dat je privacygevoelige gegevens naar een kwaadwilliger gebruiker gaat.

» Firewall

Een firewall beschermt je tegen aanvallen van buitenaf. Wanneer een hacker toegang tot je je pc wilt moet die eerst ‘aanbellen’ bij de firewall. Uiteindelijk bepaal jij om de hacker toe te laten op je computer of niet. Wanneer je geen firewall heb kan een hacker zo in je computer komen en malware versturen. Zo kan je privacy gevoelige gegevens in kwaadwilliger gebruiker terecht te komen.

» Up-to-date

Natuurlijk is het belangrijk om alles up-to-date te houden. Wanneer er beveiligingslekken zijn repareren ze dat. Dat heet vervolgens een patch. Wanneer je de patch niet download kan er misbruik worden gemaakt. Hackers kunnen via de beveiligingslek je malware sturen. Zo kan je privacygevoelig gegevens in verkeerde handen komen.

» Cookies uitschakelen

Er wordt op sommige website soms gebruik maak van Tracking cookies. Hiermee kunnen ze de surf gedrag van bezoekers in de gaten houden ook slaan ze soms URL, IP-adres, browser type en -taal, en datum en tijd van uw bezoek.
Wanneer je niet wilt dat ze je surfgedrag in de gaten houdt en meer kan je cookies uitschakelen. Dit kan binnen je browser.

» Https

Met HTTPS is de verbinding versleuteld en als een kwaadaardig partij de verbinding onscherp is het niet te lezen met het menselijke oog en moet partij de encryptie kraken en dat is vrij onmogelijk. Zo is je gegevens die je stuurt beschermd.
Je kan https inschakelen bij Facebook, Hotmail en vast andere site.
Wanneer kan zal ik het inschakelen zo is je privacy meer gewaarborgd.

» Altijd goed uitkijken.

Het is altijd belangrijk om goed uit te kijken.
Post nooit privacygevoelig gegevens zoals: foto’s, waar je bent, achternamen, straatnaam, Ect.
Alles wat je op internet zet kan altijd op internet blijven! Onthoud dat!