Waarom moet je een letter/cijfer code invoeren bij sommige sites?

Ik heb het dan over de sites waar je bijvoorbeeld een comment plaatst, of naar een volgende pagina klikt. Er staat dan een vakje met letters & cijfers waarvan je de code moet overtikken, zoals 'g4Hsk' <- Waarom moet dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat bots, computers die spam versturen, die codes niet kunnen 'lezen'. Zo wordt dus voorkomen dat er allemaal ongewenste reacties binnenkomen.
Amadea
11 jaar geleden
Dat is een captcha code en deze code is door spambots moeilijk te lezen. Hiermee wordt in feite nagegaan (of geprobeerd) of de antwoordgever een mens is of een sparobot.

Een dergelijke code is soms ook voor ons lastig te lezen omdat spambots ook steeds slimmer worden en de afbeelding proberen te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een zgn "capcha", dat is om tegen te gaan dat automatische "vervuilers" die site gaan blokkeren, dus om zeker te zijn dat er een "denkend mens" dat verzoek doet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Captcha! http://nl.wikipedia.org/wiki/Captcha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie geeft Freek nu een -, allee!!!