Hoe kom ik van een malware/virus af waarbij ik via google-links op sites terecht kom waar ik niet terecht wil komen?

Sinds enkele dagen is het zo dat als ik via Google iets zoek en dan op een site klik, ik soms op een andere site kom dan waar ik heen wilde. Dit zijn dan doorgaans sites met reclame (zo kwam ik ook enkele keren terecht bij Groupon).
Ik vermoed dat ik het heb gekregen toen ik via Google een afbeelding opende en toen het vakje kreeg om iets te downloaden. In de veronderstelling dat het die afbeelding was heb ik dat dus gedaan en sindsdien kom ik regelmatig op ongewenste sites terecht.

Ik heb al geprobeerd het virus te verwijderen met programma's als 'AVG', 'SUPERAntiSpyware' en 'Malwarebytes Anti-Malware', maar alle drie konden ze het niet vinden.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk virus en/of kan iemand mij ervan af helpen? Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
peterjbruins
11 jaar geleden
welke browser gebruik je?

Het beste antwoord

Regcleaner downen en installen en laten scannen,doe anders een systeemherstel van 3 dagen terug ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zo te zien heb je een browser-hijacker te pakken.
Zet eens alle verdachte websites (waar je niet om gevraagd hebt) die verschijnen, eens in c:\windows\system32\drivers\etc\hosts, met 127.0.0.1 ervoor.
Daar kan je die sites i.i.g. mee blokkeren. Voorbeeld: je wilt banaan.nl, groupon.com en 123.konijn.nl blokkeren. Zet dan deze regels in het bestandje:
127.0.0.1 banaan.nl
127.0.0.1 groupon.com
127.0.0.1 123.konijn.nl
Wellicht ben je er dan nog niet, maar wellicht wel een stap dichterbij.
Als je bijv. google.nl of google.com gebruikt, check dan of google.nl en google.com ook voorkomen in die hosts file. Indien ja, dan kan het zijn dat ze je browser 'gehijackt' hebben middels je hosts file.
Je kan ook een andere browser proberen dan Internet Explorer. (Die staat niet bepaald bekend als de meest veilige.)
Bijv: www.opera-usb.com.

Ik zou ook deze lijst in hosts zetten:
http://www.hostsfile.org/Downloads/hosts.txt
Daar blokkeer je gelijk ontzettend veel zut mee.