Wat kunnen mensen als ze mijn ip adres hebben?

Behalve locatie achterhalen

Deze vraag is reeds eerder gesteld, maar 2 jaar geleden. Het leek me dan ook relevant om er en nieuwe vraag van te maken, IVM nieuwe ontwikkelingen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
55.4K

Antwoorden (5)

Men kan scannen welke poorten je allemaal open hebt staan op dat ip-adres. Mogelijk zitten daar kwetsbare poorten bij, waardoor je eventueel gehackt kunt worden. Maar als je een router met firewall gebruikt, ben je redelijk veilig.
bamibal
11 jaar geleden
Technisch gezien bijna alles, maar alleen als er meer informatie beschikbaar is. Als iemand je ip heeft zou hij kunnen proberen je te hacken, maar dan heeft de hacker wel wat meer nodig dan alleen het ip. Mocht de hacker toch je computer binnenkomen, dan kan hij je hele pc overnemen.

Het is dan ook niet aangeraden om je IP overal op internet neer te zetten. Vergelijk het met je normale adres: als mensen die hebben weten ze ook waar ze kunnen inbreken/flyertjes in je brievenbus gooien (reclame-virussen) etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal, achteraf gezien was mijn formulering niet al te best, haha.
Maar bedankt voor het rechtzetten ;)
Als je router wijzigingen toelaat via de WAN-poort en geen wachtwoord heeft kunnen ze eigenlijk alles met je netwerk doen.

Via het IP-adres kan men je ook 'volgen'. Men ziet welke websites je bezoekt en men weet dat dit hoogstwaarschijnlijk 1 persoon of 1 familie is achter dezelfde computer resp. router.

Als men weet dat er met jou IP-adres strafbare feiten zijn gepleegd kan men eveneens via de politie je persoonlijke gegevens laten opvragen bij je ISP.

Nu op zich is een IP-adres heel makkelijk te achterhalen, zelfs als dat niet het geval is met de gangbare tools. Vergelijk het met de ouderwetse post: op elke envelop die wordt verstuurd staan afzender en ontvanger. Via internet ziet men dan ook nog eens de inhoud (en enkel door deze te versleutelen kan men ervoor zorgen dat derden er niets mee kunnen).

Wil je je privacy via het web dus toch bewaren dan zorg je ervoor dat je router goed beveiligd is, dat je gebruik maakt van het TOR-netwerk en dat op je pc alles in zake beveiliging in orde is: noscript gebruiken, goede antivirus, windows firewall (andere firewalls openen beveiligingslekken, vaak worden deze net de 'hemel in geprezen', maar in werkelijkheid zijn ze net niet goed gemaakt om met windows samen te werken), NAT in je router inschakelen en alle software up 2 date houden. En als je wachtwoorden ingeeft: vergewis je er dan van dat je https gebruikt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt dan waarschijnlijk het IP-adres van je breedband.

Allereerst maken we onderscheid tussen het publiek IP (zie http://www.whatsmyip.org/) en het interne IP. Achter je router worden namelijk andere adressen gebruikt om de computers aldaar van elkaar te onderscheiden. Kans is groot dat NAT op de standaard-instellingen staat, en er geen server in je huis staat.

Heb je eens op Google gezocht naar je IP adres?

Wat kan je ermee; een Remote Dekstop Sessie starten, of een website hosten, als het ding goed is ingericht.

Zin om eens een ander IP te gebruiken en anoniem te zijn? Moet je eens zoeken naar het TOR-project :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier kun je je IP-adres vinden en aanvullende informatie over je IP-adres.
https://www.vpngids.nl/privacy/anoniem-browsen/wat-is-mijn-ip/
Wat mensen kunnen zien is nogal wisselend.
Allereerst kan je IP-adres gekoppeld worden aan een geschatte lokatie obv bestaande databases. Daarnaast kan je internet provider je IP-adres koppelen aan jouw exacte adres en persoon.
Ook kunnen sites obv je IP adres je volgen en zien welke sites je nog meer bezoekt.
Daarnaast kan er obv je IP adres bijgehouden wordt wat je bv download via torrents .
Daarom verbergen steeds meer mensen hun ip adres bv met een VPN (of voorheen een proxy)
Toegevoegd op 15 maart 2019 10:15: tekst