Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een computervirus die ervoor zorgt dat de webcam ongevraagd gaat filmen zonder dat je het doorhebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
855
Kimath
11 jaar geleden
Daarom draai ik mijn webcam naar de muur toe als ik hem niet gebruik. Je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom krijgt iedereen duimpjes omlaag?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha ja ik doe dat dus ook, idd je weet maar nooit...paranoia of niet dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een ingebouwde cam hebt in je laptop kun je m niet naar de muur draaien.
Kimath
11 jaar geleden
dan kun je er wel een papiertje voor plakken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Dat bestaat wel, al weet ik niet hoe dat virus heet. Ze zouden echt alle voorzieningen van je pc kunnen besturen als ze willen, als je een bepaald virus hebt dan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel mensen maken tegenwoordig gebruik van programma’s als skype en msn om met elkaar te kunnen videobellen (beeld en spraak). Het is natuurlijk super handig om iemand te spreken via internet die aan de andere kant van de wereld woont.

Wat veel mensen niet weten is dat er virussen zijn die de mogelijkheid hebben om een webcam te activeren als deze aangesloten is. Dus ook op momenten dat je dit liever niet hebt.

Zorg er dus voor dat op het moment dat je de webcam niet gebruikt dat je deze uitgeschakeld of bedekt is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dergelijk virus bestaat helaas wel.
Zelf ben ik ook vaak bang voor eventuele onverkwikkelijke situaties of beelden die ongemerkt bekeken kunnen worden. Daarom mijn advies de webcam ontkoppelen als je hem niet gebruikt of afplakken zodat er geen beeld is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat bestaat... met zogenaamde rats kan de verspreider van het virus kijken via je cam, alsmede kijken welke toetsen jij intikt, screenshots maken, en zelfs je pc opdrachten geven.

Wat je er tegen kan doen? Regelmatig je computer op virussen checken, geen vreemde bestanden downloaden, en niks accepteren van vreemden en onbekende websites. Ik heb mijn externe webcam uitgeplugd tenzij ik hem doelbewust gebruik, voor het geval dat ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je er niet helemaal zeker van bent dat je machine virus-vrij is, is één van de beschikbare antivirus boot-cd's misschien een oplossing.
Een lijstje kan je hier vinden : http://thebestantivirus.org/bootable-antivirus/ en http://www.techmixer.com/free-bootable-antivirus-rescue-cds-download-list/.
Indien je dergelijke utility nog nooit gebruikt hebt, ware het misschien aan te raden de bijgeleverde documentatie te lezen.
Een goed ingestelde firewall kan ook wonderen verrichten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding