Geen enkele virusscanner biedt 100% bescherming. McAfee behoorde jaren geleden op het gebied van beveiligingssoftware tot het neusje van de zalm, maar de laatste jaren scoort het merk ronduit slecht (zie bron). Ook de meeste andere merken hebben periodes waarin ze soms slechter en dan weer beter presteren, maar met McAfee gaat het al een tijd niet goed.

Het beste kun je dan ook geregeld je pc scannen met meerdere programma's: wat het ene programma niet vindt, wordt soms wel door het andere ontdekt. ESET/NOD is een perfecte onlinescanner: http://www.eset.com/home/products/online-scanner/
En ook gratis programma's als Malwarebytes en Spybot mogen, naast je eigen antivirussoftware, eigenlijk niet op je pc ontbreken:
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
http://www.safer-networking.org/nl/index.html
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kan best zijn dat dat virus een incubatietijd heeft en dat ttv binnendringen dit virus bij McAfee nog niet bekend was en zich pas een half jaar later pas wordt geactiveerd (al dan niet door het door jou beroeren van een bestand).

Hoort niet, maar geen enkel virusprogramma is 100% veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen enkele virusscanner is 100% waterdicht. Naast definitie updates brengt bijvoorbeeld mcafee of norton ook om de zoveel tijd programma updates uit. Je kan bijvoorneeld versie 8 hebben draaien enkele jaren met de nieuwste database definities van gisterenavond, maar een nieuwere versie 10 bijvoorbeeld heeft betere bescherm en beveiligingstechnieken dan een oudere versie. Zo zijn er virussen die oudere virusscanners om zeep helpen en zo toch binnen dringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan komen omdat die virus net bekend was bij McAfee en weten hoe ze die virus verwijderen. Je moet niet denken dat een virusscanner 100% veilig en en dat nooit virussen (schadelijke software) in je computer kan komen.
Zorg daarom dat je regelmatig blijf updaten en één keer in de maand met een gratis online virusscanner te scannen. (Want wie weet kan een online scanner een virus vinden die je virusscanner niet rapporteert. Meld dit meteen ook bij je McAfee je virusscanner..)

Ook is het belangrijk dat je een goeie firewall heb die inkomende en uitgaande bestanden tegenhoud. Als een je een Trojaanse paard onbewust installeert en hij neemt wachtwoorden mee kan een firewall (die uitgaande bestanden tegenhoud) die Trojaanse paard blokkeren. Dan kan jij kiezen om tegen te houden of juist toestaan. Natuurlijk doe je vaak tegenhouden.

Groetjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
McAfee zelf _patcht_ niks. Een Windows-PC heeft een flink aantal componenten die een lek kunnen bevatten:
-Windows zelf
-MS Office
-Adobe Flash
-Adobe Reader
-Browser
-Je eigen softwarepakketten

Naast een virusscanner en firewall moet je ook al je applicaties en je OS uptodate houden.

Verder is er veel software die gedurende zijn hele leven nimmer dicht is. Als je Win98 verder zou blijven gebruiken bijvoorbeeld, zouden er nog steeds lekken in gevonden worden. We hebben het hier dus over software die niet slechts een half jaar oud is, maar maar liefst 14 jaar oud.
Maar er zullen geen security updates meer voor komen. Oftewel: niemand heeft ooit met een dichte, volledig veilige versie van Win98 gewerkt. Maar gelijke verhalen gelden ook voor andere softwarepakketten.

Het blijft echter het besturingssysteem die hoofdverantwoordelijk is voor virussen. Kijk bijv. naar Linux: het aantal bekende "grote" virussen voor Linux is nul. Dat komt omdat Linux vanaf de grond opgebouwd is met security in het achterhoofd. Ook komt dat omdat eenieder zelf in de kernel-code kan kijken om te controleren of er geen gapende gaten in zitten. Omdat iedereen zelf in de kernel-code kan kijken, worden de programmeurs verplicht netjes en veilig te programmeren - anders krijgen ze een shitload aan kritiek (of erger) over zich heen.

Een virusscanner is een soort van goalkeeper op een marineschip: de aanvallen (virussen) blijven komen omdat de politiek (besturingssysteem) niet heeft kunnen voorkomen dat er terroristen en oorlog zijn, en zo nu en dan zal er een raket doorkomen. Vooral de nieuwe type raketten, maar ook wel eens een oude.

Verder kan je virusscanner onoptimaal ingesteld staan. Echter, als je alles erg strak zet, is er goede kans dat je PC of bepaalde software niet meer lekker werkt.

Verder kunnen (zoals al genoemd) je virusdefinities wel uptodate zijn, maar je virusscanner zelf misschien nog niet. (Installeer je elk jaar de nieuwste versie?)

Verder heeft een virusscanner pas een bescherming tegen een virus als dat virus reeds bekend is bij de virusscanner. Geen enkele virusscanner kent alle virussen.

In de toekomst zullen ook mensen een virusdetector ingeplant kunnen krijgen. Die kan dan een signaal geven aan de monitor die in je oog zit. Je kan dan een dokter overlaten om er verder naar te kijken, maar het zou ook kunnen dat je zelf een tooltje kan starten die zal trachten je virus uit te schakelen.
En ja, ook daar zullen false positives een probleem worden.