Is dit een Facebook virus? <vriend> heeft een link gedeeld: ... Met daarin een link die deze vriend zeker **niet** gedeeld heeft.

Sinds gisteren krijg ik berichten van Facebook als zouden vrienden van mij links die ik al op mijn wall gedeeld heb, ook gedeeld hebben. Kijk ik dan op hun wall, dan hebben ze die link helemaal niet gedeeld. Zelfs als ze die links onzichtbaar zouden hebben voor mij, dan zou het nog onzinnig zijn dat juist deze vrienden deze link zouden delen (verkeerde doelgroep, waarvoor ze ook helemaal niet grappig zijn).

Is dit een virus? En zo ja: wat kan ik er aan doen? Ik heb alle apps die ik niet herken al uitgeschakeld en netjes alle richtlijnen van het boekje "Veilig Facebook voor iedereen" gevolgd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan je vrienden? Ik snap je punt, maar als je vrienden zijn de enige die dit werkelijk weten. Als dit niet zo is, heb je waarschijnlijk een virus, maar een virus kan overal vandaan komen, niet per se van facebook zelf.
Kimath
12 jaar geleden
ja, dit is waarschijnlijk een facebook virus. die dingen verschijnen elke paar maanden. Vaak heeft het een titel als 'girl caught on webcam by her dad' of iets dergelijks, met een leuke voorvertoning erbij zodat mensen erop klikken. En dan verschijnt het op die persoons wall, zodat meer mensen er op gaan klikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kimath: die ken ik, maar dat is hier niet het geval.
Kimath
12 jaar geleden
elke paar maanden verschijnt er weer een nieuwe variant van. Ik zag er vanavond nog eentje op de pagina van 1 van mijn vrienden. Gelijk hem gewaarschuwd en het bericht gemarkeerd als spam voor FB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat er nog een helder antwoord komt op je (Goeie!) vraag, want ik heb dit ook. Ik kreeg een mailtje waarin stond: "Vriend1 heeft een nieuwe foto aan het album Prikbordfoto's toegevoegd." En daaronder de FB-blauwe button "Bericht bekijken" - maar dan kwam ik gewoon op mijn eigen foto terecht. Daarna nog een keer hetzelfde mailtje, maar dan van "Vriend2". Weird...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@natha2011: Het rare is dat het juist twee vrienden zijn die nooit iets met facebook doen, en dat het een link van mij naar een onschuldig youtube-filmpje betrof, dus geen rare Facebook gadget. Daarom was ik meteen alert. Ik heb het filmpje inmiddels van mijn wall afgehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij precies hetzelfde. Ze hebben een FB account en that's it.... weird. Ik heb mijn foto laten staan, en na deze 2 meldingen geen nieuwe meer ontvangen.

Antwoorden (2)

Soms duiken er welleens berichten (statusupdates) op op facebook, van die linken waar je dan op kan klikken. "Vriend die en die heeft dit en dit gedaan". Als je daar op klikt en je gaat verder (omdat je wilt weten wat het precies is, of omdat je óók zoiets op je wall wilt laten zien), worden er ongevraagd berichten verstuurd naar ál je vrienden uit jouw naam.

Waarschijnlijk hebben deze vrienden op zo'n link geklikt, waardoor deze zogenaamde app statusupdates op hun vrienden hun wall plaatst. Precies zoals jij zegt "gedeeld".

Zoals je wel begrepen hebt, deze app deelt zichzelf. Volgens mij werkt het hetzelfde als die spam-mailtjes die je in je inbox krijgt, welke dan ongevraagd namens jou naar anderen verstuurd worden, omdat je eens een keer op zo'n link geklikt hebt.

Als je ziet dat véél vrienden zo'n link op hun wall hebben staan, dan raad ik je aan er niet op te klikken, omdat dan bovenstaande gebeurt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Omdat de app zichzelf deelt als je op die link klikt en de vriend dat dus niet doet, kan je dus niet op die vriend zijn wall zien dat die vriend die link gedeeld heeft. Dat doet die link dus zoals ik al zei zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook zijn dat hij met een facebook-app iets heeft gedaan (bijv. hoeveel bier kun jij drinken / hoe oud wordt jij / welke profielen hebben jouw pagina het vaakst bekeken etc).
Voor al die apps ed. geef je toestemming. Vaak wordt er niet gekeken waarvoor. Maar dan geef je toestemming dat die app namens JOUW statusupdates mag plaatsen en contacten inzien etc.

Misschien was het dat??