Kan een virusscanner overbodig zijn?

Ik download alleen video en geluidsbestanden, software van vertrouwde bronnen en ontvang nooit vreemde bijlagen. Ik ben de enige gebruiker van deze pc. Ik heb nog nooit een virus gehad en scan mijn computer zo nu en dan voor de zekerheid.
Ben ik de enige die zich veilig voelt zonder virusscanner?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je moet ook rekening houden met je besturingssysteem zelf. Daar kunnen ook gaten in zitten waar virussen door kunnen. Er worden wel automatisch windows updates geinstalleerd, maar dan kan het al te laat zijn! Een antivirus kan zo'n exploit tegengaan totdat windows upate ze ontdekt heeft. Dus overbodig is een virusscanner NOOIT. Het enige nadeel is dat het je systeem vertraagt, maar echt zonder antivirus kan je NOOIT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je Ubuntu/ Linux als besturing gebruikt is een virusscanner overbodig. Dus nee, je bent niet de enige die zich veilig VOELT, daar als je MS gebruikt, je dat duidelijk niet BENT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor jezelf mischien wel maar hou ook rekening met anderen. die niet zo goed het verschil weten te maken
Als je geen virus scanner gebruikt hoe kan je weten dat het bestand dat je bijv via torrent deelt niet besmet is?
ik heb ook al jaren geen last van virussen gehad maar ik neem gewoon het zeker voor het onzekere
en vergeet niet dat je niet alleen op internet bent
bovendien een gratis virusscanner neem tegenwoordig niet meer zoveel.
dus neem het zekere voor het onzekere

als je eens een test zou doen
zie je hoe snel een slechte/ onbeveiligd pc er mee op houdt
neem eens een oude xp bak met een oude service pack
zet je firewall uit (ook in het modem en de router) eventueel
let eens op hoe lang het duurt voor je wordt bezocht
de laatste keer dat ik dat probeerde duurde het een kwartiertje voordat de eerste problemen kwamen

om maar een spannende film kreet te gebruiken ;)

there out there man !!

keep them out !!!!
capthavoc
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
nee zoals ik zei geen firewall
helemaal niets of wellicht een onvolledige service pack
en alle updates uit gezet
maar je wordt al meteen dood gegooit met popups over dat je weer iets gewonnen had
die komen echt zonder enige moeite binnen je moet het voor de aardigheid eens proberen
even een honeypot maken http://www.auditmypc.com/honeypot.asp
Op een systeem dat niet met internet verbonden is en waar je geen disks of usb-sticks in kunt steken is een virusscanner over het algemeen overbodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou wel een virusscanner nemen want bij sommige downloads kan een virus zitten en dan kan je computer langzamer of trager van worden