Een IP adres moet je zien als het nummerbord van je PC. Als ik het nummerbord NF-55-VL weet, kan IK daar niets mee. Alleen instanties zoals RDW, Politie, etc.. kunnen dit koppelen aan een persoon. Zo werkt het ook met IP's. Alleen je provider, politie etc.. kunnen dit aan een persoon koppelen. Als een hacker een PC wil hacken, heeft hij een IP nodig. Maar het is niet zo dat je met een IP direct een PC kan hacken.

Wat wél zo is, is dat je met een specifiek IP een specifieke computer kunt benaderen. Als ik zou weten dat jij niet weet hoe computerbeveiliging werkt en ik heb jouw IP dan kan ik direct een "aanval" uitvoeren op jouw PC.
Het openbaar maken van je IP vergroot de kans iets omdat men zeker weet dat het IP bestaat en dat er "iemand is". Maar.. Het is niet zo dat je een groot risico loopt als iemand jouw IP weet of dergelijk maar het voor jezelf houden is íets veiliger .
Overigens slaan heel veel websites jouw IP ook op. Zo ook Helpmij en vrijwel alle bekende internetforums/gastenboeken/interatieve websites. Dit wordt vaak gebruikt om gebruikers te kunnen weren in geval van misbruik.
Sterker nog; als jij een e-mail stuurt naar iemand dan is jouw IP adres ook bij de ontvanger bekend.

Toegevoegd na 18 minuten:
Wat ik wil zeggen; je IP adres is min-of-meer openbaar. Dat iemand jouw IP-adres wil dus helemaal niet zeggen dat hij je computer gekraakt heeft o.i.d.
Zie het net als je bankrekening nummer. Met het nummer zelf kan een dief niets doen. Sterker nog, wil je bankzaken doen, dan is het zelfs noodzakelijk dat anderen jouw nummer kennen. Dat is helemaal niet erg.

Wel is het zo dat een dief, om je rekening te plunderen, dat rekeningnummer nodig heeft, anders weet 'ie niet welke rekening hij moet plunderen. ;-) Maar om er werkelijk geld vanaf te halen heeft hij ook je pasje en je pincode nodig.

Zo ook met je IP-adres. Het is het adres van je computer, meer niet. Het is geen probleem dat anderen dat weten. Net zoals anderen best jouw banknummer mogen weten, zolang je er maar voor zorgt dat je wachtwoorden geheim blijven (net als je pincode) en je geen gaten in je software hebt. (lees: dat je bankpas niet gekopieerd wordt) Dat laatste voorkom je door altijd de veiligheidsupdates te installeren, een goede virusscanner te gebruiken en je firewall goed te configureren.

Firewalls verdienen vanwege hun complexiteit overigens wat extra aandacht. Kijk eens op: https://admin.kuleuven.be/icts/info/pc-beveiliging/firewalls.html voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als jij een website bezoekt kan die website je IP adres uitlezen. Je kan er vooral mee computers bestoken, en alle verkeer met die computer onmogelijk maken door continue verzoeken er naartoe te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij die persoon een mail hebt gestuurd (ooit) dan kan hij je ip zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat kan niet. De ontvanger ziet alleen het IP-adres van de mailserver.
Met enkel een IP adres kun je niet zoveel. Alleen als er software op de computer waar het IP adres naar verwijst actief is dat bv een deur open zet (trojan, fout in een programma) valt er in te breken.

Tja als je je software up-to-date houd en geen domme dingen doet om malware op je pc binnen te halen hoef je je niet echt druk te maken. Hoewel "domme dingen" vor het grootste deel te voorkomen zijn door logisch/met een goed verstand na te denken komt er natuurlijk ook wel een stukje ervaring bij kijken. Probeer dus gewoon geen dingen te doen waarvan je niet weet wat het uithaalt.

Stel nu dat er wel ingebroken wordt op je pc. In het ergste geval. Dat wat op je pc staat kan uitgelezen worden. En je pc kan op afstand door iemand anders gebruikt worden. Bewaar dus geen zaken die identiteitsfraude makkelijk maken op je computer zoals scans van je legitimatie documenten, wachtwoorden in een tekst bestandje bv, getailleerde persoonsgegevens etc of zet dit soort gegevens iig op externe media die je dus loskoppelt wanneer je die zaken niet nodig hebt.
Dit is niet bedoeld om je bang te maken hoor want de kans dat dit gebeurt is nog altijd gelukkig erg klein hoewel dit soort fraude toeneemt zal in de meeste gevallen eerder op een onschuldigere manier misbruik van je systeem gemaakt worden bv door jou systeem als spam gateway te gebruiken. Zal ook zeker niet altijd zomaar het geval zijn dat een inbreken de volle controle over je systeem krijgt en bv alleen toegang weet te krijgen tot je email.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het juiste maar waarschijnlijk niet populaire antwoord is "hangt er vanaf".
Het IP adres dat jouw internet provider [ISP] jou geeft, is uniek. Veel ISP's geven hun klanten elke keer dat ze internetten, hetzelfde IP adres. In de meeste gevallen, zullen alle computers/telefoons in jouw netwerk met hetzelfde IP adres op het internet verschijnen.
Met dit adres is het voor mensen met [relatief] veel 'Internet kennis' mogelijk om een aantal dingen te achterhalen. BV jouw ISP, in sommige gevallen zelfs de regio waar je woont.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij email is het afhankelijk welke email provider je gebruikt. Yahoo laat altijd 'jouw' IP adres in de mail staan, gmail doet dat niet.
Met kennis van jouw IP adres is het onderomstandigheden ook mogelijk om andere postings op forums, of publiek gearchiveerde email, of mutaties op wikipedia, of zelfs torrent up & downloads te vinden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mocht je je zorgen maken over wat iemand met jouw ip adres zou kunnen 'aanrichten' [erg verstandig om te leren!], dan zou mijn advies zijn om eens met iemand te gaan praten die je iets over 'het internet' en zoeken & vinden kan vertellen.
Het is uitermate verstandig om je omtrent deze materie een beetje te informeren.