Computerprogramma’s gebruiken meestal een stuk geheugen dat is bedoeld om tijdelijk informatie op te slaan. Dit stuk geheugen wordt de stack genoemd (da’s Engels voor stapel).

Die naam komt doordat elk stukje van het programma zijn eigen gegevens even bovenop die stapel zet, er dan mee kan rekenen, en dan die gegevens weer van de stapel afhaalt zodra ze niet meer nodig zijn.

Een stack overflow treedt op wanneer er te weinig geheugen is gereserveerd voor deze stapel. Een stukje programma dat dan zijn tijdelijke gegevens bovenop de stapel wil zetten, kan dat niet.

In zo’n geval kunnen er twee dingen gebeuren. Ofwel het probleem wordt gezien, en dan krijg je meestal een foutmelding, waarna het programma ofwel crasht ofwel abrupt stopt. Ofwel het probleem wordt niet gezien. In dat geval komen de tijdelijke gegevens terecht in een aangrenzend stuk geheugen, waar eigenlijk al andere gegevens staan. Wat er dan gebeurt, hangt af van het ontwerp van het programma. Je kunt op die manier onbedoeld andere gegevens veranderen; daarom is dit een geliefde methode voor hackers om een computersysteem aan te vallen.

Voor meer informatie over de stack en de stack overflow verwijs ik je naar onderstaande Bronnen.

--

In jouw geval betekent het dus, dat je ergens een stuk software hebt dat zo'n stack overflow genereert (en detecteert). Het is echter niet zo makkelijk te achterhalen WELK stuk software hiervoor zorgt, en WAAROM die fout optreedt.

Je zou kunnen proberen zo veel mogelijk programma's die vanzelf opstarten, te stoppen, zo min mogelijk drivers te activeren, enzovoort. Ook zou je van alle programma's, drivers enzovoort de meest recente versies (updates) moeten installeren. Daarna zou je kunnen kijken of het probleem nog steeds optreedt.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier staat wat uitleg, ik hoop dat je een beetje engles kan:)
maar het heeft te maken met te veel geheugen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het betekent dat er meestal een bug zit in je software of in je besturingssysteem. (Wat die bug dan precies is, dat legt Cryofiel goed uit. Maar daar heb je verder niet zoveel aan bij het oplossen van het probleem.)
Eerst moet je zien uit te puzzelen welk programma of besturingsonderdeel de oorzaak is. Is de oorzaak een programma (het kan helpen hier de exacte foutmeldingen en omstandigheden te melden), dan kan je kijken of daar inmiddels een bugfix / patch / update voor is uitgebracht. Daarvoor kan je op de website van de uitgever van die software kijken. Zit het probleem in je besturingssysteem, dan is het doorgaans wat lastiger om het probleem op te lossen: tenminste als je al de nieuwste updates van bijv. je Windows binnengehaald hebt (Internet Explorer / Extra / Windows-update). Het kan ook een combinatie zijn van je besturingssysteem met een driver (van bijvoorbeeld een printer, scanner, etc.).

Wat kan helpen, is zoveel mogelijk zaken uitschakelen. Probeer eerst eens (als je Windows hebt):
Start / (uitvoeren) / msconfig, en schakel alles uit wat bij 'Opstarten' staat. Dit kan geen kwaad: je kan het later altijd weer aanzetten. Herstart de PC. Verschijnt het nu nooit meer? Dan weet je dat je 't in één van die onderdelen moet zoeken.

Verder kan 't helpen alle overbodige services uit te schakelen. Dit vereist verregaande kennis (/uitgebreid Google gebruiken). Je kunt services uitschakelen via: Start / (uitvoeren) / services.msc {enter}.

In een enkel geval kan de oorzaak ook hardwarematig zijn. Maar die kans is zeer klein.