Gewoon, een routertje, is meer dan voldoende als hardwarematige firewall d.m.v. NAT.
Je moet alleen wel op UPnP letten, als je dat aanzet ben je minder beschermd.
AWM
14 jaar geleden
Eerst de firewall in mijn router (Fritz!Box). Daarna de standaard firewall van Windows Vista, die ik heb ingesteld op de stand "heel streng, op het paranoïde af".

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben het "waarom" vergeten.

Fritz!Box had ik toch al, en die doet vanzelf al aan firewalling.

Software-firewall heb ik eerst een ander pakket geprobeerd, waar je werkelijk alles aan kon instellen. Helaas kreeg ik dat ding (naam vergeten) niet goed aan de praat. Ben toen teruggestapt naar de standaard firewall van Vista. Met de juiste instellingen komt daar alleen dat doorheen wat ik er doorheen wil hebben. Vanuit het Internet ben ik vrijwel onzichtbaar.

Toegevoegd na 19 uur:
Dat andere pakket blijkt Comodo te zijn geweest. Ik wilde natuurlijk de expert-modus inschakelen, maar daarin kreeg ik dit ding niet aan de praat.

Of te goed aan de praat, het is maar hoe je het bekijkt - hij liet helemaal niets meer door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Toch is die softwarematige firewall m.i. dan helemaal niet nodig. Heb je daar wel eens voordeel van gehad? (behalve de nadelen dat ie elke keer vraagt 'of iets wel mag')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel is mijn gemoedsrust. Hij vraagt niet of iets wel mag, hij blokkeert gewoon. Als iets niet werkt, moet ik uitzoeken waarom niet - dat zie ik aan de logs. Dan maak ik een regel aan die zorgt dat die ene applicatie met dat ene website mag communiceren, via dat ene protocol en via die ene poort. In het begin kwam dat zo af en toe voor, na een maand of drie was het helemaal over.
Ik gebruik alleen de firewall van mijn router.
Softwarematige firewall maakt het systeem altijd trager (niet altijd merkbaar) en ik heb geen vertrouwen in het firewall pakket van Microsoft. Ik vermoed (gebruik het zelf niet) dat het toch niet beter werkt dan een hardware matige firewall en dat het daardoor teveel foute meldingen geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke? Comodo Firewall
Waarom? 2 redenen:

- hij is GRATIS
- hij wordt regelmatig automatisch geupdate , hoef je zelf niets voor te doen

- hij wordt als een ZEER GOEDE gratis firewall beschouwd. Lees deze reviews er maar eens op na:

* http://www.zdnet.be/reviews/61750/comodo-personal-firewall-2-0/ (oude review, comodo firewall is al aan een veel hogere versienummer, maar het is maar om u een idee te geven hoe goed hij vroeger al niet was)

* http://www.pcmag.com/article2/0,2817,1969207,00.asp
* http://www.webuser.co.uk/products/software-reviews/firewall/23769/1/comodo-firewall-pro
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Webroot. Doet goed zijn best! Nooit last van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de windows firewall gebruiken of zoals hier boven de comodo firewall. comodo is trouwens een zeer goed programma. op deze site staan alle firewall en antivirus,antimallware programma's.
http://antivirus.startpagina.nl/