is malware schadelijk voor de computer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee joh totaal niet schadelijk
het is terbescherming voor mensen die internet bankieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk.,,,,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je fysieke schade? Of alleen software matig en een minder stabiel systeem?

Het beste antwoord

Jup.... (zie bronvermelding waar ik op een bekende zoeksite gewoon ingevoerd heb "wat is Malware")
Ik ben zelf ICT-er, en ja er zijn diverse gradaties in Malware, en ook diverse programma's om de troep er weer uit te krijgen. Het ene programma installeert een ongevraagde "toolbar" maar agressieve Malware is in staat om je documenten / adresboek te lezen, wissen of te misbruiken voor doeleinden en je hele mailbox vol zit met dingen als viagra of je hele adresboek krijg uitnodigingen als "vergroot je *** met onze viagra aanbieding etc. terwijl jij dat mailtje helemaal nooit hebt verstuurd. Ook documenten kunnen ze wijzigen, wissen, en JOUW PC gebruiken om vanuit jouw contactpersonenlijst een extra "netwerkverbinding" te maken waardoor je pc ineens een stuk trager gaat werken zonder dat je het merkt.
Op een bekende zoekmachine kun je eens een "rootkit revealer" vinden, die zal kijken of je pc idd besmet is met zulke troep.
Zie de 2 Bronvermeldingen voor meer info.
De 2e bronvermelding haalt de meeste rommel er af en de eerste is info over "wat is malware".
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ook bij jou zie ik niets over schade aan de computer...
rose
12 jaar geleden
Dank je wel voor het persoonlijke bericht, hoewel zo'n reactie natuurlijk hier thuishoort. Dan zou er nu namelijk wel iets over schade aan de computer staan. I.p.v. schade aan bestanden en/of besturingssysteem. Wat je in je PB aangaf, qua schade/slijtage door belasting, is wezenlijk wat ik hier mis. Overigens valt een hoge stroomrekening niet onder schade aan de computer...

Andere antwoorden (4)

Het kan schadelijk zijn voor je software, maar schade aan je hardware is onwaarschijnlijk.
bamibal
12 jaar geleden
Dit is inderdaad schadelijk voor uw computer. Het is schadelijke software dat kan zorgen voor POP-UPS, SPAM, SPYWARE en VIRUSSEN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
malware is kort voor malicious software.

malicious bijv.nw. / bijw.
slecht, gemeen, vals, kwaadwillig, met slechte intentie, stiekem, achterbaks, listig, geniepig, snood, slinks, doortrapt, in het geniep, gluiperig, kwalijk, giftig, kwaadaardig, venijnig, verraderlijk, boosaardig, malicieus, duivels, duivelachtig, vijandig, hatelijk, stekelig

in andere woorden: het is alles behalve goed.. de naam zegt het al
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Da's mooi, maar de vraag was of het schadelijk is voor de computer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
definieer schadelijk, je windows word er vies van, dus het is niet goed. maar je computer (hardware) zal niet kapot gaan. maar om nu te zeggen dat het onschadelijk is... de beste beschrijving van malware is dus veilig genomen, alles behalve goede software.
rose
12 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat het niet schadelijk is, alleen was de vraag of het schadelijk was voor je computer en daar geef je geen antwoord op. (En het kan soms wel schadelijk voor je computer zijn...)
Sommige soorten malware belasten je processor bovenmatig (soms bijna contuinue) en zijn op die manier schadelijk voor je pc, omdat ze de levensduur verkorten...

Toegevoegd na 16 uur:
Gezien de andere antwoorden lijkt het mij opportuun te wijzen op het onderscheid tussen de computer en het besturingssysteem dat er op staat.

Als ik mijn Mandrake (Linux) besturingssysteem vervang door Windows, of andersom, dan veranderd er daardoor niets aan mijn computer. Het blijft dezelfde machine.

Schade aan de software/je bestanden is derhalve iets anders dan schade aan de computer.