Waarom krijgt maar één gebruiker een virusmelding ?

Ik heb een - lekker amateuristische - website (die ik momenteel grondig aan het reviseren ben trouwens), waarop ik een half jaar geleden een tellertje heb geprobeerd te installeren. Dat werkte niet, althans niet zoals ik het wil, dus dat heb ik weer weggehaald (gewoon handmatig gedelete zonder in de bron te kijken) en toen kregen een paar mensen een virusmelding. Ik niet, terwijl mijn PC met een IT-specialist in huis toch redelijk up to date is.

Toen heb ik de bron doorgelopen en inderdaad en stukje onvolledig (maar ongevaarlijk) javascript gevonden, dat verwijderd, mijn site op wel tig controlesites laten nakijken, en hem brandschoon weer teruggeplaatst.

Nu vernam ik gisteren dat er een dame alsnog een virusmelding krijgt, terwijl de bron er echt brandschoon uitziet. Van ALLE pagina's. Volgens eigen zeggen heeft ze een virusscanner die bedrijven ook gebruiken en DUS heel goed is :roll:.....

Waar zou hem dat aan kunnen liggen ? Ik heb haar al gevraagd naar de naam van haar virusscanner en of ze haar cache heeft geleegd / de pagina heeft ververst en wacht op antwoord, maar intussen zou ik graag willen weten of ze inderdaad onterechte virusmeldingen kan krijgen (van een half jaar terug dus), of dat ik weer helemaal terug naar de bodem moet.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het meest waarschijnlijk lijkt me, dat haar browser nog een vorige versie van de pagina in cache heeft staan.

Het is ook mogelijk dat haar provider een caching proxy heeft. Dan kan er nog een vorige versie van de pagina in de cache van de proxy van de provider staan.

Tenslotte is het mogelijk dat haar virusscanner vals alarm geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je ; ik vermoedde zelf al iets in die richting. Ik zal maar niet zeggen ''t Is een Belg he?' , maar wel een dame van ruim boven de 50 die denkt dat ze iets van computers weet, en en passant maar even het vermoeden uitspreekt dat ik wel 'iets' illegaal gedownload zal hebben.....en dat maakt me ZO pissed.......want ook daar weet iedereen dat ik never never nooit iets download.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niks anders doet dan 'surfen', download je al van alles. Scriptjes, PDF'jes, etc. Al die zaken kunnen schadelijk zijn. Verder kan elke PC met Windows eigenlijk wel besmet raken zonder dat 't echt je schuld is. Een Linux-bak is veel moeilijker besmet te krijgen, zelfs als je 't probeert.
Je kan een website dan ook 't beste op een Linux-bak draaien.

Andere antwoorden (1)

Onterechte virussmeldingen zijn niet onmogelijk.
Ik heb eens een simpel progammaatje gemaakt met VBDOS. Het programmaatje werd vervolgens als gevaarlijk aangemerkt door Norton... Sloeg nergens op.

Die virusmelding die die ene mevrouw krijgt, kan trouwens ook nog komen als ze je site had bezocht vlak na de aanpassing: de site kan nog uit de cache gehaald worden.
Verder dient gezegd te worden dat virusscanners die bedrijven gebruiken, juist wel eens wat achter lopen op thuisversies qua functionaliteiten. Zo had Symantec/Norton nog geen malware scanner in de virusscanner opgenomen, terwijl de thuisversie die er al twee jaar in had zitten.