Formatteren en besturingsprg opnieuw installeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wissen met een professioneel wis-systeem. Formatteren met Windows laat sporen achter, en valt te achterhalen.
Ik heb vroeger veel bedrijfspc's gewist met een programma genaamd 'partition magic'. Die verwijderde álles, waarna je nieuwe partities kon aanmaken (harde schijf onderverdelen in kleinere schijven zoals C: en D:).
Klusje van enkele minuten. En besturingssysteem installeren laat je lekker over aan de volgende gebruiker, die krijgt immers al een gratis laptop, jou zorg niet echt dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met het laatste ben ik met je eens. Maar hoe kom ik eventueel aan dat wis-systeem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het te downloaden, je zal het dan moeten branden of op een diskette zetten. En daarna moet je zorgen dat hij gaat 'booten' vanaf de cd/dvd/diskette.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat partition magic het een beetje in de bol heeft gekregen, daar moet je nu voor de volledige versie betalen.. En dat willen we niet. Dariks boot and nuke is in elk geval gratis voor zover ik het kan zien.
Site: http://www.dban.org/
linksboven staat een knopje 'download' daar kan je het downloaden dus :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alvast bedankt voor je raad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het minuten duurt dan verwijdert ie zeker niet alles,
het ligt aan de grootte van de schijf maar ga maar uit van uren.
Dan heb ik het over schijven van 500Gb of 1 TB, in die laptop zal een kleinere zitten, dus dat gaat een stukje sneller.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het duurde minuten, het was dan ook vroeger.
Vroeger in de tijd dat je nog een behoorlijke buidel moest hebben om een schijf te kopen van 1 GB. Het zou nu wel langer kunnen duren, geen ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen waren de schijven een stuk langzamer, dus data echt verwijderen kon toen ook nog niet in minuten.
Partition Magic doet gewoon een quick format, data blijft dus staan waar het staat, het is alleen niet meer zichbaar.
Gelukkig voor jou waren recovery programma's toen nog niet voor iedereen makkelijk te verkrijgen en gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ja? Haha, zoiets zou nu dus een groot schandaal worden als het uit zou lekken! Zou best kunnen hoor, ik was toen een jaartje of 14 denk ik, heb het programma daarna nooit meer gebruikt (±10 jaar geleden).
Zie mijn zelfde antwoord op de volgende (vandaag gestelde) vraag;

http://www.goeievraag.nl/vraag/hele-hardeschijf-wissen.214220#945560

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor kun je het gratis programmaatje CCleaner gebruiken.
Daarmee kun je gewiste oude data overschrijven. Verwijder eerst handmatig zoveel mogelijk vertrouwelijke data door mappen te verwijderen en gegevens vanuit programma’s te deleten (zoals e-mail). Het belangrijkste zijn de mappen Mijn Documenten, maar ook Bijvoorbeeld c:\Bdienst, c:\Program Files\Belastingdienst, Favorieten en e-mail. Vergeet ook niet de e-mailaccounts zelf te verwijderen in het mailprogramma onder e-mailaccounts.
in CCleaner kun je alle persoonlijk mappen kiezen en die verwijderen als je dat aanklikt.
Vervolgens overschrijft Ccleaner de plekken waar deze bestanden staan. Vink in het tabblad Cleaner alles aan, waaronder zeker ook Wis vrije ruimte, dat zorgt voor het echte wissen. Klik in de linker balk op Opties > Instellingen en vink Veilige bestandsopschoning (langzamer) en kies DOD (3 keer). Ook MFT vrije ruimte wissen moet zijn aangevinkt.

Toegevoegd na 6 uur:
CCleaner kun je er ook via een USB stick opzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat ccleaner dit ook al kan, maar ik geloof je meteen. (ik heb het er nu niet opstaan, net een nieuwe installatie gedaan)
Functies als DOD (3keer) geven vertrouwen. (hoewel het in dit geval misschien een beetje overdreven is, zegt het veel over het programma dat die functie er is.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja CCleaner is een perfect programma en nog gratis ook, je kan zelfs kiezen voor 7 of 35keer en het is zo geïnstalleerd hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, CCleaner werkt perfect en je PC wordt er zelfs sneller van, dus het zal wel aan jou PC liggen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Crap Cleaner is juist een compliment,
Crap Creator zou een belediging zijn..
Hou er rekening mee dat data makkelijk terug te halen is als je hem formateer! Dit duurt meestal nog geen minuut en eigenlijk wordt de index waar alle bestanden staan verwijdert. Deze is makkelijk opnieuw te reconstrueren.

Als je er zeker van wilt zijn dan haal je de harde schijf eruit en ga je er met een slijptol op raggen. Vervolgens koop je een nieuwe harde schijf waar je een kale installatie op doe.

Het lukt ook met een low level harddisk eraser. Dit is software die alle bitjes op de schijf meerdere malen anders zet zodat niets meer te achterhalen valt. Dit kost overigens wel veel moeite en tijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bestanden in de prullenbak en uit de prullenbak zijn ook makkelijk terug te halen. Bovenstaande methodes is de enige methode die echt werkt en door bedrijven (op tonino na dan) en iedereen die serieus met data omgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slijptol is leuker, maar open schroeven en dan een paar krassen maken is al voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor thuis laptops zal dat voldoende zijn. Maar geloof me als je een bedrijfslaptop hebt met kritieke data dan is 1 kras niet voldoende. Het is overigens al niet wijs om bedrijfskritieke data op een laptop te zetten. Het kost dan wel behoorlijk wat geld om de HD op te sturen naar een lab om de data terug te krijgen maar het kan. Je bent dan alleen een klein stuk van de data kwijt. Namelijk het deel dat op de kras zit. Overigens laten bedrijven harde schijven meestal verslinteren door een gespecialiseerd bedrijf of in een kluis bewaren als ze van een hoop harde schijven met belangrijke data af willen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met een "low level format" kan je ook alles verwijderen en vrijwel nooit meer terug halen. Maar voor 100% zekerheid (zonder slijptol) kan je "secure erase" gebruiken met 4x overschrijven. Dit verwijderd alles en overschrijft alles 4 keer.
Als ik echt zeker zou willen zijn dat mijn data niet te achterhalen viel, zou een van de manieren al zoals beschreven, het draaien van een programma dat de hele harde schijf opnieuw herschrijft met nulletjes en eentjes. Formatteren is inderdaad te weinig.
Nadeel: veel uitpluiswerk en wellicht niet gratis.

Maar je zou ook een nieuwe harde schijf via internet kunnen kopen en deze in de laptop duwen. Voor een normale, kleine harde schijf ben je echt niet meer dan enkele tientjes kwijt (20-30 euro).
Nadeel: kosten harde schijf, kennis over welk type schijf je moet kopen, uit-en inbouwen vereist ook wat kennis.

Beide mogelijkheden hebben tot nadeel dat er niet alleen een nieuw besturingssysteem opgezet moet worden, maar ook alle laptop-specifieke drivers en stuurprogramma's. Het zou mooi zijn als er een recovery-CD-ROM bij je laptop zat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Formatteren etc. zal niet altijd helpen. Iemand met een beetje geavanceerde verstand van de hardeschijf zal altijd in staat kunnen zijn om bepaalde bestanden terug te halen.

Het beste is om de hardeschijf te "wipen" (USB en via CD mogelijk).