Normaal gesproken is één virusscanner voldoende om jouw computer te beveiligen. Daarnaast kun je altijd een online scan laten uitvoeren. Deze kun je gebruiken naast jouw eigen virusscanner als extra check of als second opinion. Als je een bepaald bestand niet vertrouwd maar toch geen melding krijgt van jouw eigen virusscanner kun je de online virusscanner gebruiken. Je kunt het ook gebruiken als je een viruswaarschuwing krijgt die niet terecht lijkt.
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je mag maar één virusscanner op je pc zetten, anders loop je het risico dat ze elkaar in de weg gaan zitten, je pc traag wordt of "rare" dingen gaat doen. Elke dag komen er meer dan 20.000 nieuwe virussen uit. Scanners moeten dus op het gedrag van zo'n virus letten. Bij meerdere scanners die tegelijk aanstaan kan het voorkomen dat de ene virusscanner de ander als bedreiging ziet.

Wat wél kan (en niet onverstandig is): je pc af en toe online scannen. Een goede gratis online scanner is deze:
http://www.eset.com/home/products/online-scanner
Pieter2011
13 jaar geleden
Ik heb jaren op de zakelijke technische ondersteuning van een wereldwijs antivirusproduct gewerkt.

Ja, je kunt er zeker meerdere tegelijk gebruiken. MAAR het hangt er vanaf hoe: je moet niet de "achtergrondscanners" (meestal On Access Scanner genoemd) tegelijk aan hebben staan.

Hoe de meeste On Access Scanners werken is: stel, de gebruiker en/of een draaiend programma "benadert" een bestand (Engels: accesses a file, vandaar "On Access"). Het besturingssysteem (Windows) gaat aan de slag om het programma toegang te geven tot het gevraagde bestand. Op dat moment grijpt de virusscanner in, en zegt: hóó, wacht even Windows, want dát wil ik eerst even scannen! Doe eerst maar even mij die toegang. De scanner scant het bestand, en als alles ok is zegt hij tegen Windows: okee, ga je gang, je mag iets doen met dit bestand! Windows kan dan verder met zijn werk.

Wat gebeurt er nou als er twee virusscanners draaien die allebei deze manier gebruiken om hun werk te doen? Alles gaat hetzelfde tot aan waar de eerste scanner ingrijpt. Die zegt dus: hó, laat mij eerst even scannen, doe mij die toegang maar. MAAR op dat moment zegt de tweede scanner: hey, iets of iemand probeert een bestand te openen, dát wil ik eerst even scannen! Daarop reageert de eerste scanner weer met precies dezelfde reactie, enzovoort enzovoort. De scanners blijven elkaar "triggeren" om hun werk uit te voeren en daardoor loopt de computer vast.

Ik heb dit persoonlijk het vaakst meegemaakt bij de combinatie Norton Antivirus en Norman Virus Control, maar dat komt denk ik omdat ik daar het vaakst mee te maken heb gehad.

Als je echter maar van 1 van de geinstalleerde scanners de achtergrondscanner aanzet zit je normaal gesproken goed, en kun je je andere scanners wel gewoon laten updaten en af en toe over je schijf trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Conflict gevoelig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet aan te raden en overbodig.

1 scanner op je pc is voldoende.
En eventueel een online scan plegen en die hoef je pas ook te gebruiken als je zeker weet dat je een besmetting hebt en die niet weg krijgt (ook niet in veilige modus)
Als je alles schoon hebt maar er komen nog waarschuwingen dan zitten ze meestal in je systeem backup dus ze dan even je systeemherstel uit gooi je bestanden weg.
Scan dan opnieuw, als alles goed is dan systeemherstel weer aanzetten en opnieuw een systeemherstel punt maken
is het daarna nog niet in orde dan is een schone install de beste optie.
ander blijft je spitten.
capthavoc
13 jaar geleden
NIet aan te raden meestal geeft dat een conflict en wordt de pc alleen maar trager van Frank