Tussen haakjes. Het formateren van een harde schijf: betekend zeker niet dat al uw gegevens echt weg zijn. Alleen dat u ze niet meer kunt zien! Uitstekende programma's in omloop om een geformateerde harde schrijf te herstellen. Zelf ervaring mee, na per ongeluk formateren van harde schijf.
Pas dus op met prive gegevens. Bv http://www.easeus.com/datarecoverywizard/recover-formatted-partition.htm

Toegevoegd na 45 minuten:
nog meer info.

Ook na nieuwe installatie van bv windows(+formateren) zijn nog bijna alle oude gegevens te herstellen. windows neemt maar een klein deel van de schijf inbeslag de rest van de schijf is dan weer makkelijk te herstellen. Windows bv 1 gb uw schijf bv 350 gb, 349 gb is zo weer te herstellen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Erasing by overlapping with 1's and 0's doesn't do anything.

zie: http://forums.cnet.com/7723-7588_102-389058.html

Software voor save wipe:

http://www.whitecanyon.com/wipedrive-download.php

of HIREN gratis

http://www.hiren.info/downloads/freeware-tools/44
http://www.hiren.info/downloads/freeware-tools/46

Zowiezo een handige site.

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

belangrijkste is wel dat u er voor zorgt dat al uw privéinformatie van de computer verwijdert, voordat u hem verkoopt. Dit kan bijvoorbeeld door windows opnieuw te installeren, waardoor alle informatie wordt overschreven.
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Inderdaad formatteren en opnieuw Windows installeren. Want er blijven anders altijd op onverwachte plaatsen gegevens staan die niet voor een ander bedoeld zijn.
Voordat je de pc dan uiteindelijk uitzet en afkoppelt, SCHIJVEN LEEGMAKEN. Zorg dat er niets meer van jou opstaat en zeker geen persoonlijken dingen. Formatteren die handel !! (uiteraard niet nu meteen haha )
13 jaar geleden
Mijn zoon heeft 35x achter elkaar de harde schijf geformatteerd, toen pas er inderdaad niks meer te herstellen. Ik vond het in eerste instantie wat onzinnig, maar het werkt dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je bios zit een knop om je harde schijf een aantal keer vol te schtijven met nullen, dit kan een paar uur duren naar het aantal keer overschrijven en de grote van de harde schijf.
Maak de boel ook even schoon met lucht uit zon flesje. Als je gaat blazen komt er eventueel vocht in je systeem. Gebruik nooit een vochtig doekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"In je bios zit een knop om je harde schijf een aantal keer vol te schijven met nullen"
Zo'n BIOS heb ik nog nooit gezien, de laatste 10 jaar. Daarvoor wel: toen kon je schijven een 'low level format' geven. Tegenwoordig kan dat niet meer, althans niet via de BIOS.
-Alle gegevens wissen
-Pc schoonmaak (cookies verwijderen)
-Harde schijf zeker leef maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bekend maken aan potentiële kopers lijkt me de 1e en belangrijkste optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zowiezo wat iedereen zegt is er voor zorgen dat er helemaal geen persoonlijke info erop staat. wat ik zowiezo ook even zou dan is even de kas van binnen stofvrij maken, en kijken of er geen compenenten los zitten... hiermee heb je de kans dat een koper die bekent is met computers niet de prijs verlaagd. ik bedoel een pc die van binnen stoffig is zal voor mij gelijk al een afkikker zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zegt iedereen alles verwijderen?
Daar zul je uren meebezig zijn ;)
Flikker windows eraf en zet hem er opnieuw op ;)
Klaar is kees!
Installeer de drivers(Bewaar ze wel op een usb voordat je windows verwijderd anders ben je de lul!)
En dan kun je hem verkopen zonder problemen!
En wees nou niet zo dom om ook nog op onthouden te klikken als je op een website inlogt na het opnieuw instaleren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je harde schijf sowieso zelf houden. Ook als je die leegmaakt, blijft er informatie beschikbaar met speciale programma's. Zeker als je er privé-bestanden op hebt gehad. Je kan hem indien je hem niet meer gebruikt, beter laten vernietigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vernietigen is onzin. Je kan 'm altijd met willekeurige enen en nullen overschrijven: klaar is Kees. Tssk... De wegwerpcultuur van tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat Lunaes volkomen gelijk heeft.
Je kan ook de vraag omdraaien vindt je het erg als iemand er met je prive gegevens vandoor gaat zo niet verkopen zowel vernietigen.
Er is waarschijnlijk veel meer privé informatie op je harddisk achtrergebleven dan je denkt. Je zult de harddisk eerst goed willen wissen. Teweten: OVERSCHRIJVEN.
Zie bijv:
http://sourceforge.net/projects/dban/
Dit punt, wat bijna iedereen aanstipt, is veruit het belangrijkste. Verder is 't zo goed als onmogelijk om te zeggen hoeveel je kan vragen - er zijn gewoon teveel soorten PC's en teveel combinaties van hardware.

Daarna, om makkelijker te kunnen verkopen, zou je evt. het besturingssysteem er weer op kunnen zetten (als je een recovery-DVD hebt gemaakt of bij de PC hebt gekregen). Evt. het gratis Ubuntu: www.ubuntu.com. Wil je 'm lekker snel maken, dan www.xubuntu.org.
Er zijn ook kopers die er niet op malen of er een besturingssysteem op staat. Die zetten er zelf wel iets op.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je 'slechts' de boel verwijdert of opnieuw installeert: daarmee zijn je oude zaakjes LANG niet allemaal echt weg. Of je moet dan gewoon gigantisch veel geluk hebben.