weet iemand een goede site waar ik informatie kan vinden over virussen?

Ik heb namelijk(denk ik) een virus op de computer. Die uit zichzelf progamma's als paint en word verwijderd? Ik heb geen virus beveiliging. Wat kan ik nu het beste doen??

mag ik eigelijk dit soort vragen stellen of moet ik daarvoor op een forum zijn??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag je hier gerust vragen, hoor. Ik ben geen moderator, maar als ik je vraag bekijk, valt die ruim binnen de richtlijnen. Een goede site met informatie over virussen is namelijk informatie die voor iedereen nuttig is.

Het beste antwoord

Doe meteen een live virusscan via onderstaande link.
Een kleine kans dat het gaat helpen, maar je weet maar nooit. O ja, duurt uren.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie!
Bookmark ik direct even.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoef je voor deze dan niets te instaleren??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scant online, zo snel te zien.
Je zal misschien even ActiveX moeten toestaan maar meer verwacht ik niet. Site verder niet geprobeerd, maar ik heb goede ervaringen met Trend Micro als virsuscanner.
AWM
14 jaar geleden
Nee. Maar hij installeert wel wat als je wilt gaan scannen. Dus zeg 'ja' als ie om toestemming daarvoor vraagt.

Andere antwoorden (6)

Eerst even een virusscanner installeren en goed scannen.
Dat is het startpunt.
AVG is gratis (zie tussen de links).

Zie ook andere links, maar dat is betaalde programmatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Op een besmette PC lukt het heel vaak niet om een virusscanner te installeren.
Daarvoor hebben de virussen/trojans je PC al te veel om zeep geholpen.
Heel soms kun je systeemherstel gebruiken om terug te gaan naar een moment dat he nog niet besmet was.
Maar dat werkt vaak ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorige herstelmomenten kunnen zelfs besmet zijn met virussen die in je huidige systeem er niet eens meer in zitten!
Op virushelp.nl worden particulieren gratis geholpen.
Ook op het prikbord van antivirus.startpagina.nl zitten veel mensen die je advies en soms zelfs stap-voor-stap-hulp geven.
Het is alleen wel belangrijk dat je een scan doet, en dan inderdaad via trendmicro housecall, als je op je pc geen beveiliging hebt. Zie link bij antwoord van Antwoordman.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier vind je informatie over malware, hoe je het kunt herkennen en wat je kunt doen eraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar de website van Kaspersky gaat daar kan je of een 30 dagen trial downloaden of je kan een online virusscan doen.
Mijn ervaring is dat Kaspersky 1 van de betere virusscanners is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een virus hebt is dit echt een fantastisch forum.
Ik ben er al meerdere keren zeer goed geholpen. Lees eerst even goed de tips door voordat je gaat posten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik meestal http://pandasoftware.com/activescan om op een vreemde PC virussen te zoeken.

Als je GEEN belangrijke documenten op je PC hebt, is 't 't beste om Windows opnieuw te installeren. Want een besmette PC kan je vaak niet meer voor 100% schoon krijgen.

Om 't goed te doen (als je Windows wilt):
1. Dubbel-backup je documenten, email etc. en check die backups op een ANDERE PC.
2. Formatteer je harddisk. Maak 2 ±gelijke partities.
3. Zet je PC een aantal minuten uit (sommige virussen kunnen een herinstallatie van 't systeem overleven door dat ze in 't geheugen achter blijven).
4. Installeer Windows ZONDER dat je internet hebt aangesloten. Installeer drivers via bijv. een USB-stickje vanaf een andere PC of van de bijgeleverde CDROM (al worden die tegenwoordig vaak niet meer meegeleverd).
5. Installeer de rootkit-detector van sysinternals.com en laat 'm scannen.
6. Installeer een firewall zoals NetLimiter.
7. Installeer een virusscanner, bijv. NOD32 (die is relatief snel). Installeer de laatste virusdefinities door die op een andere PC te downloaden en bijv. via stickje over te hevelen.
8. XP? Download SP3 (mocht dat er nog niet opstaan) op een andere PC en installeer die bijv. via een USB-stickje.
9. Reboot.
10. Sluit NU PAS internet aan.
11. Download alle essentiële updates van update.microsoft.com.
12. Reboot en ga terug naar 11 zolang er nog updates gevonden worden.
13. Gebruik Opera ipv Internet Explorer om te surfen. Opera ondersteunt minder virussen.
14. Gebruik bijv. EudoraLite/Light (pak de Lite/Light mode indien nog mogelijk met de nieuwste versie). Die ondersteunt minder virussen dan emailprogramma's van Windows/Microsoft zelf. Of gebruik een online alternatief zoals deds.nl of gmail.com.
15. Maar een image-backup (bijv. met ghost) van je C-schijf naar je 2e partitie. Mocht je weer een virus krijgen: dan kan je binnen 7 minuten weer je Windows totaal opnieuw installeren zoals je 'm tot punt 14. hebt klaargemaakt.
16. Begin nu pas met 't installeren van overige programma's.

Een alternatief is:
Pak een Linux-versie zoals Ubuntu. Dan heb je weinig of waarschijnlijk zelfs helemaal niks met virussen te maken. Alleen zullen veel spellen 't dan niet doen of je moet handig worden met technische zaken als WINE (een soort Windows-nabootser). Of pak een Apple/Mac. Bij zowel Apple als Linux zijn er geen virusgolven geweest sinds die ingevoerd zijn.