Bij het tellen mag iedereen aanwezig zijn, en dan kun je die mensen gewoon controleren.

Bij een stemcomputer heb je hier geen controle over, en moet je maar geloven wat er aan het einde van de dag uit komt rollen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In plaats van een lang antwoord hier, kun je het beste even naar dit item kijken van Eén Vandaag:
|
\/
AWM
14 jaar geleden
Er is aangetoond dat de stemcomputers op afstand konden worden uitgelezen en dat er in theorie mee te manipuleren was. Het ging daarbij nog niet eens over de beveiliging van het tellen zelf of het versturen van de informatie.

Ik ga er vanuit dat we in de toekomst wel weer electronisch kunnen stemmen.

Toegevoegd op 05-06-2009 16:07:26
Als je de video uit het vorige antwoord interessant vond, dan vind je volgende link ook leuk. Er wordt een overzicht gepresenteert van de gang van zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemmen met een stemcomputer is in theorie niet anoniem.

Als jij een knop indrukt om op jouw kandidaat te stemmen, lopen er stroompjes in het apparaat. Die stroompjes genereren een elektromagnetisch veld. Dat veld komt tot buiten het apparaat.

Stel nu:
a) Dat iemand ongezien een heel gevoelige antenne in de buurt van de stemcomputer weet te brengen.
b) Dat er in de wijde omgeving van die stemcomputer verder geen enkel stoorsignaal aanwezig is. Geen elektrische rolstoel, geen TL-balk, geen mobieltje, geen elektrische oven, geen magnetron, enzovoort.
c) Dat die iemand de signalen van die antenne weet te interpreteren, dat wil zeggen: een supergespecialiseerd apparaat weet te bouwen dat die signalen kan terugrekenen naar welke knop is ingedrukt.
d) Dat die persoon ook weet *wie* er op dat moment een knop indrukt.

Dan, ja alleen dan, is stemmen met de stemcomputer niet meer anoniem. De high-tech-afluisteraar weet dan namelijk op wie jij hebt gestemd.

De wet verplicht het gebruik van een anonieme stemmethode. Vandaar dat het gebruik van de stemcomputer verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De controleerbaarheid is anders. Bij op papier stemmen kunnen eventuele onafhankeijke waarnemers constateren dat de stembus voor aanvang van de stemming inderdaad leeg is (al weet ik niet hoe; ik heb mijn stembiljet gisteren in een afgesloten, ondoorzichtig grijze Kliko moeten gooien) en mogen diezelfde onafhankelijke waarnemers aanwezig zijn bij het tellen van de uitgebrachte stemmen, wat in een volledig afgesloten ruimte dient te gebeuren. Het is dus controleerbaarder, maar ook duurder en omslachtiger dan stemmen per computer.