Hoe maak je de harde schijf van een oude laptop helemaal leeg?

De laptop is gestorven. Nu wil ik de harde schijf helemaal leegmaken, zodat niemand er nog informatie af kan halen. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Je zal de schijf eruit moeten halen en in een andere pc moeten aansluiten.

Dan is het belangrijk dat je hem NIET gewoon formateert, want dan is je data nog terug te vinden.

Ook als je hem kapot maakt zijn er mensen die er nog data vanaf weten te krijgen.

De enige methode om hem echt leeg te maken, is om er een zeroformat op los te laten, het liefst een paar keer, zo worden alle nulletjes en eentjes allemaal op 0 gezet.

Er zijn een aantal proggies op internet te vinden die dat doen. Ik weet dat het met PING kan. (partition Image Not Ghost) deze is ook om een backup te maken van je vaste schijf, maar je kan er ook een zeroformat mee uitvoeren.

De zeroformat 3 x herhalen is het beste omdat ook als er nog een beetje activatie is, men dit kan herkennen alszijnde dit was een eentje. Een beetje 1 bestaat namelijk niet. Zo'n zeroformat kost wel tijd. Na de zeroformat kan je ook nog de schijf vernietigen, gewoon voor de extra zekerheid.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik zou de harde schijf eruit halen en kapot maken. Of je kunt de harde schijf in exact eenzelfde laptop (die wel werkt) wissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een bootable CD .
Ga in uw BIOS en zorg er voor dat uw laptop opstart van de cdrom.
Daarna harde schijf formateren.

Naar het schijnt zou dit ook te doen zijn met een usb stick.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.google.be/#q=bootable+usb&hl=nl&biw=1576&bih=657&prmd=iv&source=lnt&tbs=ctr:countryBE&cr=countryBE&sa=X&ei=7GwDTe_TI4SYOtje0acB&ved=0CAgQpwU&fp=19cc3959aadcd5d3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die harde schijf in een andere PC zetten, of extern aansluiten en een aantal malen volledig formateren.
Via internet zijn hier ook programmaatjes voor te downloaden.
google even op HDD cleaner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou hem idd gewoon vernietigen!
dan weet je zeker dat niemand er ooit iets van weer vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aansluiten op een andere laptop.
en dan via die laptop alles verwijderen.
(als je het echt heeel veilig wil dan zal ik niemand erbij laten, anders kijken ze mee wat er op staat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet.
Er zal altijd wat terug te vinden zijn op je harde schijf ook al formatteer je deze.
Nu zal niet iedereen weten hoe ze het moeten terug halen maar officieel gezien is je schijf nooit helemaal schoon.

2 opties.
Of je vernietigt de schijf, dan weet je zeker dat niemand er meer wat op vindt.

Of je herschrijft je schijf met een programma.
Dit programma maakt letterlijk een puinhoop vanje schijf door er van alles en nog wat door elkaar te gooien.
Dan is het haast niet meer te doen om alles terug te vinden.
Is redelijk safe.(zie bron)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aansluiten op een (externe) harde schijf: dan alles (ál je cruciale progs + andere persoonlijke bestanden) op die (externe) harde schijf overzetten en daarna de harde schijf op je laptop formateren.

Het voordeel --vind ikzelf--- van een externe harde schijf is,dat je 'm ook op een andere computer kunt aansluiten en daar dan,desgewenst,ook al je progs kan installeren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hardeschijven werken op basis van magnetisme. Als je em echt wil leeg maken moet dat ook kunnen met een hele sterke magneet.

sommige bedrijven kunnen zelfs nog wat van een in stukken geknipte schijf halen. Echter als je een goede potkachel hebt dan is het echt wel over met je data. Warmte is namelijk ook slecht voor magneten. Ik weet zeker dat van een hoopje gesmolten metaal geen gegevens meer zijn te halen