Hoe beveilig ik gedeelde mappen met een password?

We hebben iemand in huis genomen die ik de toegang tot bepaalde mappen in het netwerk wil toestaan (muziek, films) en bepaalde mappen wil weigeren (bedrijfsinfo, klantinfo, financiele administratie, etc).
Wij zijn gewend dat we op elke pc in het netwerk bij de info kunnen, die kunnen wijzigen etc. Dat willen we graag blijven doen, maar die dan achter een password zetten zodat niet iedereen in huis erbij kan.
Alle systemen draaien op XP SP3.
Wie weet hoe je dit aanpakt?
De uitleg die werkt verdient 10 punten (niet dat je daar wat aan hebt) en de eeuwige roem.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Dat is inderdaad een beetje omslagtig, maar het kan wel:

Met Professional-versie van Windows XP is het gemakkelijk. Je gaat dan via Mijn Computer, Extra en Mapopties naar het tabblad weergave. En daar kunt u bij de geavanceerde instellingen het vinkje weghalen voor de optie. Eenvoudig delen van bestanden en mappen, waarmee u er bij Delen en Beveiliging (de map selecteren en dan op de rechtermuisknop klikken) een aantal mogelijkheden bij krijgt voor het beveiligen van de map.

Deze opties heeft u echter niet in Windows XP Home. Andere mogelijkheden zijn er gelukkig wel. U kunt met externe software een map voorzien van een wachtwoord en mappen zelfs aan het oog van anderen onttrekken. Een voorbeeld is Lock Folder XP van Ever Strike Software, waarvan een probeerversie verkrijgbaar is.

U geeft bij het installeren een wachtwoord op, dat u vervolgens nodig heeft om de applicatie te kunnen starten; zonder dat wachtwoord komt u het programma niet in. Lock Folder werkt simpel en doeltreffend: u geeft aan of u een station, een map of een bestand wilt verbergen en beveiligen, waarna hij aan de lijst wordt toegevoegd. Het bestand of de map wordt meteen onzichtbaar in de verkenner.

Een ander voorbeeld is Folder Lock (ja, omgekeerd), waarmee u mappen of bestanden naar een verkennervenster kunt slepen, waarna ze met een wachtwoord beveiligd worden. Het sharewareprogramma van New Softwares kost 25 dollar, maar u kunt een trialversie downloaden en uitproberen.

Windows XP heeft ook een andere, ingebouwde vorm van beveiliging. U kunt een map comprimeren en er dan een wachtwoord aan toevoegen. Dat gaat als volgt: klik met de rechtermuisknop op de map en kies voor Kopiëren naar gecomprimeerde map. Open daarna de gecomprimeerde map die Windows heeft gecreëerd en ga via de menuoptie Bestand naar 'Wachtwoord toevoegen'. Daar tikt en bevestigt u uw wachtwoord.

Toegevoegd op 01-06-2009 14:19:50
Als je prof. hebt en het vinkje hebt weggehaald. Ga je naar "Delen en Beveiliging" (de map selecteren en dan op de rechtermuisknop klikken) een aantal mogelijkheden bij krijgt voor het beveiligen van de map. Nu weet ik het niet precies maar als het goed is staat er een knop dat je kunt instellen wie er toegang heeft. Waarschijnlijk staat er nu dat iedereen toegang heeft. Verwijder deze en geef aan dat jij als gebruiker/administrator volledig toegang hebt en zorg dat de gastgebruiker(s) alleen lezen/geen toegang heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt op de map rechtsklikken en dan 'delen en beveiliging'. Daarna krijg je meerdere opties, waar je er 1 of meerdere van kunt kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die ken ik zo deel ik mijn mappen of complete schijven, maar daar krijg ik ze niet beveiligd. tenminste ik zie niet hoe
"U kunt met externe software een map voorzien van een wachtwoord en mappen zelfs aan het oog van anderen onttrekken. Een voorbeeld is Lock Folder XP van Ever Strike Software. U geeft bij het installeren een wachtwoord op, dat u vervolgens nodig heeft om de applicatie te kunnen starten; zonder dat wachtwoord komt u het programma niet in. Lock Folder werkt simpel en doeltreffend: u geeft aan of u een station, een map of een bestand wilt verbergen en beveiligen, waarna hij aan de lijst wordt toegevoegd. Het bestand of de map wordt meteen onzichtbaar in de verkenner.

Een ander voorbeeld is Folder Lock, waarmee u mappen of bestanden naar een verkennervenster kunt slepen, waarna ze met een wachtwoord beveiligd worden. Het sharewareprogramma van New Softwares kost 25 dollar.

Windows XP heeft ook een andere, ingebouwde vorm van beveiliging. U kunt een map comprimeren en er dan een wachtwoord aan toevoegen. Dat gaat als volgt: klik met de rechtermuisknop op de map en kies voor ?Kopiëren naar gecomprimeerde map?. Open daarna de gecomprimeerde map die Windows heeft gecreëerd en ga via de menuoptie Bestand naar 'Wachtwoord toevoegen'. Daar tikt en bevestigt u uw wachtwoord."