hoe kan ik teksten in exel omzetten naar waardes?

Ik wil bijvoorbeeld aangeven dat ik zoveel winst maak op een bepaalt product, als ik dan in de lijst met verkochte producten dat product zet dat exel dan automatisch de opbrengst van dat product optelt bij de totale opbrengst van die maand.

Toegevoegd na 7 minuten:
het is wel de bedoeling dat in de lijst gewoon de naam van het product blijft staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Het meest eenvoudig:

Maak een lijst met de producten en daarachter de winst van elk product.
Wanneer je een product verkoopt zet je daarachter het aantal.
In de cel daar weer achter bereken je dan de winst door die twee cellen te vermenigvuldigen.
Bij elke volgende verkoop hoog je het aantal op, waarna de winst automatisch wordt berekend.
Onderaan kun je dan het totaal berekenen.

De ingewikkelde manier:
Maak een lijst met alle producten en daarachter de winst op een apart werkblad.
Selecteer de producten en geef de selectie een naam.
Selecteer de hele lijst en geef deze ook een naam.
Op een nieuw werkblad selecteer je nu de cellen waar je de producten wilt selecteren en kies voor 'Valideren'
Geef als validatietype op 'Lijst' en vul bij bron de naam van de productlijst op.
In de tweede kolom maak je een formule met de functie 'Vertikaal zoeken', waarbij je als criterium de cel met het product opgeeft. Voor de matrix waarin je wilt zoeken geef je het tweede bereik dat je gemaakt hebt op. Bij kolom kies je voor 2 om de winst te selecteren en bij de laatste optie geef je op 'ONWAAR'.

Wanneer je nu een product verkoopt, kun je het selecteren uit een lijst, waarna de winst automatisch erachter verschijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan een lijst maken met productnamen en dan met de functie vlookup() een opzoeklijst maken.