Is er een manier om afbeeldingen een ander "tijdstip" te geven?

Even een uitlegje lijkt me: Een vriend en ik zijn afgelopen week samen verantwoordelijk geweest voor een bruidsrapportage.
Een van ons had de camera nog op een andere tijdzone staan, met andere woorden: als we de foto's in één map zetten en we sorteren het op tijd, dan staat zijn hele rapportage bij elkaar en daaronder die van mij.
Ik wil de foto's van bepaalde locaties uiteraard graag bij elkaar hebben.
Is er een manier om de tijdstippen aan te passen (zonder ze één voor één in photoshop te openen en weer op te slaan als...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Je zal het al wel geprobeerd hebben, maar toch... Heb je er geen bestandextenstie achter staan? Bijvoorbeeld DSCF02356.jpg of zoiets? In mijn geval kan ik dan gewoon de letters en cijfers wijzigen via rechtsaanklikken, zolang ik de bestandsextensie .JPG maar laat staan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dan is het nog wel veel werk maar in elk geval niet zoveel als dat je ze een voor een apart moet openen en opslaan als...

Toegevoegd na 5 dagen:
Misschien dat dit wat is?

http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Graphic/Digital-Photo-Tools/Exif-Date-Changer.shtml

Is freeware. Ik heb gegoogled op ‘change data from taken pictures’ en krijg dan nog wel meer zoekresultaten. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan moet je de EXIF informatie wijzigen, dat is de meta informatie die je camera bij de foto vastlegt. Hiervoor zijn diverse applicaties beschikbaar. Probeer het eens met onderstaande.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de discussie van Kees Moerman, die hetzelfde probleem heeft (bijv. vergeten van de zomertijd te halen of erop te zetten)

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. Mocht je de opdracht als batch willen aanmaken, dan geeft Kees een bescrhijving om met de EXIF tool van Phil Harvey een scriptje te maken. Met het commando "exiftool -AllDates+=1 *.jpg" voeg je bijvoorbeeld een uur toe aan de datum/tijd.

Toegevoegd na 12 uur:
Ander programma's die het batchgewijs kunnen en gratis zijn:
Een command line tool: jhead
http://www.sentex.ca/~mwandel/jhead/

Die kan zowel de tijd en datum een x-aantal minuten, uren of dagen voor/achteruit zetten, en meteen de bestanden hernoemen naar bijvoorbeeld datum/tijd:

-ta Adjust time stored in the Exif header by h:mm backwards
or forwards.
-n[] This option causes files to be renamed according to
the Exif header "DateTimeOriginal" field
-------------------------------

http://www.exifer.friedemann.info/

----------------------------------------------