Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt verticaal zoeken in Excel?

Zie afbeelding. Ik moet zoeken op leveranciersartikelcode. Hiervoor gebruik ik de formule =VERT.ZOEKEN(I2;B:B;1;ONWAAR). Echter als de waarde overeenkomt zou ik graag het resultaat uit kolom A willen krijgen. Nu krijg ik het resultaat uit kolom B als antwoord wanneer de waarde overeenkomt. Wat doe ik fout?

(dit is overigens een fictieve lijst, in de praktijk heb ik te dealen met 1000 regels)
Merci voor jullie antwoorden, het is gelukt !

Picture for question
een jaar geleden
in: Software
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De formule is op de volgende manier opgebouwd:
=VERT.ZOEKEN(1;2;3;4)
1= de zoekwaarde, de waarde die je zoekt (in jouw voorbeeld I2)
2= het bereik waar je de zoekwaarde wilt zoeken en waar de retourwaarde zich ook in bevindt;
3= de kolom binnen het bereik waarin de retourwaarde staat
4= of je de exacte zoekwaarde zoekt (= ONWAAR) of een geschatte zoekwaarde (= WAAR)

Waar je nu de fout mee maakt is met het bereik waarin je zoekt. Een voorwaarde is, dat de zoekwaarde in de eerste kolom (vanaf links gezien) van het bereik staat. En de kolom waarin de retourwaarde staat moet ook in het bereik liggen. In de formule geef je met een nummer aan in welke kolom, geteld vanaf de kolom met de zoekwaarde, de retourwaarde staat. En daarbij telt de kolom met de zoekwaarde als nummer 1.
Jij geeft als bereik B:B op, oftewel alleen Kolom B. Maar de retourwaarde staat in Kolom A, dus niet in het bereik. Daarnaast staat de kolom met de retourwaarde nu links van de kolom met de zoekwaarde.

Je kunt dit eenvoudig oplossen, door in de lijst Kolommen A en B om te wisselen.
Dan wordt de formule als volgt:
=VERT.ZOEKEN(I2;A:B;2;ONWAAR)
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding