Wat is ctrl alt delete in Ubuntu 10.04?

Ik heb vaak dat hij wel eens vast loopt dus ik zou eigenlijk het willen weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (3)

Deze toetskombinatie doet een warme start. De aan/uit knop een koude start. Is dus een reset.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt met Ctrl-Alt-F1 naar een de eerste terminal gaan en daar

sudo reboot

intoetsen om de computer te herstarten.

(sudo shutdown zet de computer uit)
rose
13 jaar geleden
Via ctrl-alt-f1 naar een terminal gaan.
Daar typ je ps aux: hiermee krijg je de lijst van processen op je pc. Dan krijg je een lange lijst met kolommen. Kolom 2 heeft de PID (procesnummer), kolom 8 de status.
Er zijn 4 smaken bij status:
R Running
S Sleeping
T Stopped
Z Zombie
Een Z is slecht nieuws: waarschijnlijk zal je je pc moeten rebooten (met su reboot) om het proces af te sluiten.
Maar probeer eerst de volgende manier:
kill -1 [PID] "Verzoeke u vriendelijk af te sluiten."
kill -15 [PID] "Sluit zo snel mogelijk af!"
kill -9 [PID] "Sterf!"
Voor [PID] vul je dan het nummer uit kolom 2 in.

Ik kan je het Linux Phrasebook van Scott Granneman aanraden. Het is een kort, zeer leesbaar boek over de basale Linux commando's. Kost E18,- ofzo.

Toegevoegd na 1 dag:
als je een bepaald programma wilt killen kun je ook proberen:
alt+f2
killall firefox (of hoe je programma ook heet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Heel uitgebreid!