Wat is ctrl alt delete in Ubuntu 10.04?

Ik heb vaak dat hij wel eens vast loopt dus ik zou eigenlijk het willen weten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Deze toetskombinatie doet een warme start. De aan/uit knop een koude start. Is dus een reset.

Je kunt met Ctrl-Alt-F1 naar een de eerste terminal gaan en daar sudo reboot intoetsen om de computer te herstarten. (sudo shutdown zet de computer uit)

Via ctrl-alt-f1 naar een terminal gaan. Daar typ je ps aux: hiermee krijg je de lijst van processen op je pc. Dan krijg je een lange lijst met kolommen. Kolom 2 heeft de PID (procesnummer), kolom 8 de status. Er zijn 4 smaken bij status: R Running S Sleeping T Stopped Z Zombie Een Z is slecht nieuws: waarschijnlijk zal je je pc moeten rebooten (met su reboot) om het proces af te sluiten. Maar probeer eerst de volgende manier: kill -1 [PID] "Verzoeke u vriendelijk af te sluiten." kill -15 [PID] "Sluit zo snel mogelijk af!" kill -9 [PID] "Sterf!" Voor [PID] vul je dan het nummer uit kolom 2 in. Ik kan je het Linux Phrasebook van Scott Granneman aanraden. Het is een kort, zeer leesbaar boek over de basale Linux commando's. Kost E18,- ofzo. Toegevoegd na 1 dag: als je een bepaald programma wilt killen kun je ook proberen: alt+f2 killall firefox (of hoe je programma ook heet)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100