Wat voor programma's zijn er om bestanden te delen, zonder dat de nieuwe eigenaar dit ook kan doen?

Ik ben opzoek naar (liefst) een app of programma om een document of afbeelding te delen, zonder dat de nieuwe eigenaar dit bestand kan delen met anderen. (Het mooiste zou natuurlijk zijn als het maken van screenshot niet mogelijk is of dat je er een melding krijgt)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Software
2.2K

Antwoorden (2)

Typisch van een bestand delen is het idee dat je het bestand afgeeft aan de ander. Op het moment dat de ander het bestand heeft ontvangen is het niet langer onder controle van het deel-programma. Of het daarna verder gedeeld wordt kan zo'n programma dus niet ccontroleren, laat staan voorkomen.

Wel bestaan er voor hele specifieke bestandsformaten een aantal viewers die screencapturing tegengaan (met name in het PDF formaat zijn er wat mogelijkheden) maar die zijn zéér onbetrouwbaar. Al was het maar omdat iemand met een camera altijd nog gewoon een foto van het scherm kan maken.
Ik weet niet of het om dit soort bestanden gaat, maar dat maakt voor het principe niet uit: https://www.google.com/amp/s/www.rtlnieuws.nl/technieuws/artikel/54376/bang-dat-je-naaktfotos-uitlekken-veilig-sexten-echt-niet-zo-moeilijk%3famp
Toegevoegd op 20 november 2019 09:43: bron, tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Als je een bestand deelt met Google Drive, kun je voorkomen dat dit bestand weer met anderen gedeeld wordt.
Klik hiertoe bij het delen van het bestand op “Geavanceerd” en vink aan: “Voorkomen dat bewerkers toegangsrechten wijzigen en nieuwe mensen toevoegen.”
Natuurlijk is het altijd mogelijk dat iemand je gedeelde bestand downloadt of er een screenshot van neemt en daarna verspreidt.

Daarnaast kun je je ‘deeltijd’ beperken. Ga naar www.labnol.org/expire. Selecteer een bestand van Google Drive dat je wilt delen en voer het betreffende e-mailadres van de ontvanger in. Geef ten slotte de tijd op: één uur, een aantal dagen o.i.d. Hierdoor wordt de tijd beperkt waarin iemand iets met je bestand kan doen.
.
Gmail heeft een vertrouwelijke modus. Deze mails kunnen in principe niet gekopieerd, doorgestuurd of gedownload worden en worden na verloop van tijd verwijderd.
Met Telegram, WhatsApp en Viber kun je ook zelfvernietigende berichten sturen.

Met https://privnote.com kun je berichten sturen die na het lezen direct vernietigd worden.
SimonV