Hoe geef ik een woord in excel een waarde die ik kan gebruiken bij =SUM?

Allen,

Ik zou graag een waarde geven aan een naam in mijn excel lijst, waardoor je de naam leest maar een waarde kan gebruiken voor een som.
Oftewel als voorbeeld heb ik "Jan Piet" en hij kost 23,45 per uur.
Zijn naam wil ik zien maar als ik dan bijvoorbeeld verschillende namen heb en verschillende waardes heb toegekend aan ze, dat ik dan ook die waardes weer kan gebruiken in een som.

Wie o wie kan mij helpen?
Oh, en het liefst heb ik dit dus geregeld op 1 tabblad en dat ik de namen gewoon kan kopieren naar een andere tabblad met dezelfde werking.

Toegevoegd op 02 oktober 2019 08:35: omschrijving

Weet jij het antwoord?

/2500

Het meest gemakkelijke is om hiervoor 2 cellen te gebruiken. Dan kan je de normale SUM functie gebruiken. Voor de waarden kan je (bijv) een aparte sheet maken met alle personen met prijzen per uur. Kolom 1 Kolom 2 Jan 20 Piet 22 Klaas 24 Herman 26 met de functie VLOOKUP kan je dan heel gemakkelijk steeds de prijzen bij de namen halen. Met VLOOKUP moet je 4 dingen invullen 1. Het op te zoeken waarde (in dit geval de naam, die staat in een cel) 2. Waar moet de naam opgezocht worden? Sleep gewoon over de 4 rijen en 2 kolommen heen, dan heb je alles) 3. Uit welke kolom moet het resultaat geleverd worden? Vergeet niet dat de eerste kolom (dus waar de waarde / naam staat) meegeteld moet worden. In dit voorbeeldje zou je een 2 in moeten vullen. 4. Geen idee wat dit precies is, maar daar vul ik altijd 0 in. Hopelijk kan je hier mee uit de voeten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100