Hoe geef ik een woord in excel een waarde die ik kan gebruiken bij =SUM?

Allen,

Ik zou graag een waarde geven aan een naam in mijn excel lijst, waardoor je de naam leest maar een waarde kan gebruiken voor een som.
Oftewel als voorbeeld heb ik "Jan Piet" en hij kost 23,45 per uur.
Zijn naam wil ik zien maar als ik dan bijvoorbeeld verschillende namen heb en verschillende waardes heb toegekend aan ze, dat ik dan ook die waardes weer kan gebruiken in een som.

Wie o wie kan mij helpen?
Oh, en het liefst heb ik dit dus geregeld op 1 tabblad en dat ik de namen gewoon kan kopieren naar een andere tabblad met dezelfde werking.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Software
4.8K
SimonV
4 jaar geleden
Werken deze oplossingen?
https://superuser.com/questions/569642/excel-display-text-different-to-the-actual-value

Antwoorden (1)

Het meest gemakkelijke is om hiervoor 2 cellen te gebruiken. Dan kan je de normale SUM functie gebruiken.

Voor de waarden kan je (bijv) een aparte sheet maken met alle personen met prijzen per uur.
Kolom 1 Kolom 2
Jan 20
Piet 22
Klaas 24
Herman 26
met de functie VLOOKUP kan je dan heel gemakkelijk steeds de prijzen bij de namen halen.
Met VLOOKUP moet je 4 dingen invullen
1. Het op te zoeken waarde (in dit geval de naam, die staat in een cel)
2. Waar moet de naam opgezocht worden? Sleep gewoon over de 4 rijen en 2 kolommen heen, dan heb je alles)
3. Uit welke kolom moet het resultaat geleverd worden? Vergeet niet dat de eerste kolom (dus waar de waarde / naam staat) meegeteld moet worden. In dit voorbeeldje zou je een 2 in moeten vullen.
4. Geen idee wat dit precies is, maar daar vul ik altijd 0 in.

Hopelijk kan je hier mee uit de voeten.
Thecis
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
VLOOKUP is denk ik niet hetgeen wat ik zoek.
Ik wil graag dat de waarde niet zichtbaar word in een overzicht die ik ga gebruiken, maar alleen de totaal waarde van alle mensen die dan in die lijst staan. Is er geen mogelijkheid om een waarde toe te kennen aan desbetreffende tekst en die dan te gebruiken in de SUM functie?
Thecis
4 jaar geleden
De meest simpele manier is om die kolom dan op Hide te zetten (onzichtbaar in NL-versie?) of de tekst wit te maken.
Anders kan je wellicht met pivot tabellen gaan werken, maar het lijkt me een veel lastiger oplossing voor dit probleem. Ik ken uw niveau ook niet. Maar vaak is de simpele oplossing de meest effectieve. Vandaar dat ik deze optie opperde omdat ik denk dat het daardoor niet nodeloos ingewikkeld wordt.