Wat is de beste manier om Windows 7 te vervangen voor 10?

Op mijn computer staat Windows 7.
Ik heb een CD om Windows 10, te kunnen installeren.
Hoe doe ik dit, op de beste manier? Ik wil natuurlijk geen 'dingen' kwijtraken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Software
1.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je voert de setup uit vanaf Windows 7 (dus niet booten met die CD) De installer verzamelt wat gegevens herstart dan, en de wizard leidt je lang diverse opties, upgrade (migratie) is de optie die je moet kiezen i.t.t. schone installatie, het is één van de eerste stappen die je krijgt, het is vrij simpel en het wijst vanzelf...
LeonardN
4 jaar geleden
Heb je enkel een DVD, of ook een Windows 10 code?
SimonV
4 jaar geleden
Zet voor het geval er iets misgaat tijdens de installatie belangrijke persoonlijke gegevens (tekstbestanden, foto's, e.d.) eerst op een USB-stick of cloud.
SimonV
4 jaar geleden
Jammer dat Bhagavad zijn uitstekende reactie niet als antwoord plaatst.

Antwoorden (3)

Ik weet niet at voor "dingen' je bang bent kwijt te raken? Een backup is altijd verstandig, maar over het algemeen raak je geen bestanden kwijt als je een nieuw programma installeert. Wel vaak je eigen instellingen, vooraf ingevulde wachtwoorden e.d. Dat is irritant genoeg, maar je loopt eigenlijk geen risico om bestanden kwijt te raken.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min Ik heb het idee dat je niet het verschil begrijpt tussen "een nieuw programma" en een besturingssysteem zoals Windows.
Als je Windows installeert zoals ik het altijd installeer, ben je alles maar dan ook alles kwijt. Dus al je programma's en al je bestanden die op de C-schijf staan.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Natuurlijk begrijp ik dat verschil wel - ik druk me alleen onzorgvuldig uit. Er wordt gevraagd naar het installeren van een upgrade van een besturingsprogramma, nl van 7 naar 10. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat ik dan allerlei bestanden kwijt zou zijn, en heb daar ook in mijn omgeving ook nog nooit van gehoord. Maar het kán dus wel? Wat doe jij dan, dat je dingen kwijt raakt? (Ter lering van anderen die meelezen?)
LeonardN
4 jaar geleden
Ik raak zelf niks kwijt, want ik zorg van te voren dat alle persoonlijke data op een andere schijf* staat voor ik begin. Wat ik doe is altijd een schone installatie dus geen "upgrade". Tijdens dat proces wordt dus ook de C-schijf geformatteerd. Dan begin je dus met een Windows 10 zonder enig programma. Die moet ik er dan weer even opzetten. De vrager kan ook voor die methode kiezen. Dus voor mij is het heel logisch dat de vrager zich afvraagt hoe deze niks kwijtraakt. *Ik heb meerdere schijven in m'n PC dus ik zorg eigenlijk dat er nooit persoonlijke data op de C-schijf komt. Maar het is vooral geen antwoord op de vraag. Je spreekt enkel een terechte gedachtegang tegen.
Je kan een externe Harde schijf aansluiten via USB poort en daarop je backups maken, daarna installeren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min Geen antwoord op HOE je nu Windows het beste kan vervangen. Je biedt enkel de oplossing hoe je bestanden niet kwijtraakt.
Je vraagt om de beste manier. Dat is een mening. Mijn mening is dat de beste manier altijd een schone installatie is. Dat heeft tot gevolg dat in principe alles verloren gaat wat op de C-schijf (of partitie) staat en je dus van te voren eerst al je persoonlijke bestanden op een ander medium (externe hardeschijf/USB-stick/cloud) moet parkeren. De programma's die je draait zal je na afloop even opnieuw moeten downloaden/installeren.

Over de DVD: Die is niet relevant, wat relevant is, is de 25-cijferige code. Als die erbij zit kan je de stappen hier volgen:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10startfresh

Wat je dus doet is
-Stel je bestanden veilig
- Ga naar deze site https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
en maak een medium geschikt voor Windows 10 (USB-stick of DVD)
-Start de PC opnieuw op
-Ga je BIOS in
-Geef aan dat het gekozen medium de opstartschijf wordt (kies UEFI als je dat wil)
-Start op en de installatieprocedure zal starten
-Geef aan dat je zelf wil aangeven waar en hoe Windows geinstalleerd wordt
-Verwijder alles van de C-schijf.
-Maak een nieuwe partitie
-Installeer Windows daarop

Daarna heb je een schone Windows 10 installatie.
Kan je je favoriete programma's er weer opzetten.
En als je wil je foto's en tekstbestanden weer op de vertrouwde locatie gooien.
---
Heb er een link bijgezet die het met plaatjes uitlegt.
Vanaf "Upgrade of aangepaste installatie"
Toegevoegd op 08 augustus 2019 09:43: bron, tekst
Plaatje bij antwoord