Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sorteer ik getallen in Excel met toevoegingen?

Ik heb het volgende lijstje
1
2
3
4
5
6a
6b
7
8
9a
10
11
12a

Hoe sorteer ik deze op volgorde in Excel zoals bovenstaand? Nu worden de getallen met de toevoeging (a of b) helemaal onderaan geplaatst.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Software
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

6a is voor Excel geen getal, maar tekst. Het makkelijkst is het om een hulpkolom ernaast te zetten en dan met een formule het werkelijk getal, dus zonder toevoeging, te bepalen.

De formule is:

=IF(ISNUMBER(A1)=TRUE;A1;VALUE(LEFT(A1;LEN(A1)-1)))

De formule is een voorbeeld en aanname dat de 1 in het lijstje in cel A1 staat. Dit is de formule voor de Engelse Excel versie, er zijn veel websites waar je deze naar NL versie kan omzetten. Uiteraard moet je de formule naar alle waarden kopiëren en de hulpkolom vervolgens sorteren.
De formule bepaalt of het een nummer betreft, zo ja dan is de uitkomst van het ISNUMBER deel TRUE. In dat geval neem je gewoon de waarde over (A1). Zo niet, dan bepaal je de lengte van de tekst en neemt daar de linker karakters -1 van, het nummer dus. Het werkt alleen als er maar 1 letter kan voorkomen, dus 6ab zal met deze formule niet werken. Kan wel, maar dat heb ik niet aangenomen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 13 oktober 2018 20:21: tekst
paulus811
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Dank je wimkees, klopt wat je schrijft. Bij het sorteren van de hulpkolom moet uiteraard de originele kolom worden meegenomen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel, duidelijk!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding