Is er een programma waarmee je afstanden kunt meten?

Is er een programma of online tool waarmee je door bijvoorbeeld schaalverhouding op te geven een afstand op kunt meten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
3.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Reken van schaal naar werkelijkheid en andersom is niet meer dan vermenigvuldigen of delen.
Dat kan elke calculator.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat maak je heel makkelijk in excel. Je geeft een schaal op in bijv. mm in A1, je zet de afstand in mm in B1 en je vermenigvuldigd A1 met B1 in resultaat C1, vervolgens deel je C1 door 10 in D1 voor cm, en deel je C1 door 100 in E1 voor decimeters, en deel je C1 door 1000 in F1 voor meters.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden alvast. Maar hoe meet ik af vanaf een scherm. Met een liniaal wordt 't niet echt precies namelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Maar hoe meet ik af vanaf een scherm. Met een liniaal wordt 't niet echt precies namelijk."
Dat zal niet gaan, immers is een millimeter op het scherm geen millimeter in het echte leven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja ik bedoel dan bijvoorbeeld meten in pixels wat ik dan omzet in meter dmv de schaalverdeling
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Meten met een scherm zal niet gaan. Probeer het maar eens uit door 2 foto's te maken:
1x vlakbij een voorwerp en 1x van hetzelfde voorwerp, maar dan van een grotere afstand. Je weet dat het voorwerp niet van grootte is veranderd, toch zal het voorwerp op de foto van grotere afstand veel minder pixels bevatten. Het aantal pixels an-sich zegt dus helemaal niets over de grootte van een voorwerp.
Door extra gegevens over b.v. de afstand tot het voorwerp toe te voegen is het e.e.a. wel weer te berekenen, maar dan had je net zo goed het voorwerp zelf op kunnen meten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest maar het gaat om een kaart.

Antwoorden (2)

Als u in Google.com/maps een rechtermuisklik doet op de plaats waar u uw afstandsmeting wilt starten, opent zich een submenuutje met onderin “Measure distance”, of bij u wellicht in het Nederlands iets van “Afstand meten”.

Er staat dan een rondje op de plek waar u rechtsklikte: uw vertrekpunt.
Door hierna op een andere plek op de kaart te klikken (uw bestemming) ziet u een weergave van de werkelijke afstand buiten, gemeten in rechte lijn (‘hemelsbreed’ cq ‘in vogelvlucht’).

Omdat u geen vogel bent, moet u in de echte wereld buiten meestal omlopen rond hekken of brede sloten en zo, cq omrijden over waar er wegen liggen. Dan wordt het een afstandsmeting via een zgn. pad, en daartoe maakt u steeds een nieuwe linkermuisklik op elke knik in het op te meten pad.

Zo kunt u ook een rondwandeling opmeten – en dan krijg je het omsloten oppervlak er meteen bij. Met andere woorden: je kunt hiermee ook eenvoudig de oppervlakte van een onregelmatig gevormd grondgebied opmeten, wat met een lineaal op een kaart al snel ingewikkeld wordt. Zie het voorbeeld: de witte lijn in de afbeelding van een rondwandeling ruwweg langs de gevels rond de Dam te Amsterdam

Je kunt eenmaal gekozen hoekpunten later ook nog met dezelfde linkermuisknop oppakken en verschuiven.

Wat de schaalverhouding betreft: de weergavegrootte van het kaartbeeld of luchtfoto- of satellietbeeld op uw beeldscherm doet er niet toe; die wordt automatisch in de berekening verwerkt.
De weergavegrootte van het beeld bepaalt uiteraard wel mede hoe nauwkeurig u de meetpunten aan kunt klikken.
N.B. Met een rechtermuisklik kunt u de door mij bijgevoegde afbeelding in groter formaat weergeven.
Kies daarvoor "Afbeelding bekijken" in het door die rechtermuisklik geopende keuzemenu.
Toegevoegd op 16 april 2018 10:00: tekst
Plaatje bij antwoord
6 jaar geleden
Je kunt afstand meten met de volgende link:
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hartstikke leuk linkje, maar hoe doe je het met binnenmaten van een huis of andere blue prints?