hoe kun je eenvoudig een image maken van je windows machine?

Ik wil graag een image maken voor me windows. Niet egt een backup maar ene image. Bij het maken van een image krijg je als het goed is een .iso bestand of een .wim bestanden. Het liefst wil ik een van die twee krijgen. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
2.1K

Antwoorden (2)

Of het (voor jou) eenvoudig is weet ik niet - dat hangt af van je computerkennis.

Ik gebruik "dd" om een image te maken. Dat is een standaard commando in Linux. Ik start Linux van een live DVD. Zo weet ik zeker dat Windows niet actief is, en dud de inhoud van de harde schijf niet wijzigg terwijl het imagd wordt gemaakt.

Met dd maak ik dan een image, in de vorm van een byte-voor-byte letterlijke kopie, van de harde schijc naar een externe schijf.

Het herstellen gaat op precies dezelfde manier, maar dan in de andere richting.
Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beetje raar van je om dd te noemen als antwoord zonder enige syntax, want zo op deze manier is het voor OP nog steeds Chinees. Man pages voor dd word je nou ook niet meteen wijzer, want welke blocksize hanteer je dan? En waarom? En doe je dan dd op /dev of het mountpoint? "Met dd maak ik dan een image, in de vorm van een byte-voor-byte letterlijke kopie"
Het is meer sector-voor-sector. Byte-voor-byte gebruik je in het land van het filesysteem.
Een heel eenvoudige manier is met het briljante stukje software van Ease-us-to-do. Deze maakt 'on the fly' dus terwijl Windows gewoon draait(dus geen gekke boot trucs met Live-DVD's) een 'shadow copy' van je hele drive of partitie, daarna kun je dat image in easeus backup eenvoudig converteren naar een bootable iso formaat.

Je kunt niet op een makkelijke manier een wim maken van je harddrive, met ImageX een commandline tool die meegeleverd wordt in de WAIK kun je zulke wim bestanden maken, maar ik raad het je zonder enige kennis van zaken sterk af, hoewel je hele efficiënte trucs uit kunt halen zoals PXE netboot en dan zo'n wim mounten als harddrive op een machine zonder harddrive(!) en in no-time heel flexibel kunnen werken.(zie 2e bron voor meer info omtrent ImageX)