Word kruisverwijzing, wat ging er mis?

Hoi,

Bij het maken van mijn scriptie heb ik gewerkt met kruisverwijzingen in word 2013 om verwijzingen naar bijlagen in de inhoud juist te nummeren. Toen ik mijn scriptie heb opgeslagen als PDF pakte een kruisverwijzing de hele voorgaande bijlage erbij. De kruisverwijzing is naar een koptekst. Wat ging er mis?

Met vriendelijke groet,

Slowplayer

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
3.3K

Het beste antwoord

Wat er waarschijnlijk mis is gegaan is dat je bent gaan typen in een stuk tekst waarnaar je verwees.

Ik denk dat ik het duidelijker kan uitleggen met een voorbeeld.

Stel dat jij drie stukken tekst hebt waarnaar je verwijst. Je hebt het eerste en het laatste stuk tekst al getypt, maar het middelste nog niet.

Jouw document ziet er nu dus als volgt uit:
--  Een boel tekst.
--  Tekst stuk 1
--  Tekst stuk 3
--  Misschien nog wel meer tekst.

Vanuit "een boel tekst" verwijs je naar "Tekst stuk 1" en naar "Tekst stuk 3".

Nu ga je met de cursor aan het begin van "Tekst stuk 3" staan. Je drukt op Enter om een lege regel te maken, en in die lege regel typ je "Tekst stuk 2". Nu ziet je document er als volgt uit:
--  Een boel tekst.
--  Tekst stuk 1
--  Tekst stuk 2
--  Tekst stuk 3
--  Misschien nog wel meer tekst.

Maar... die Enter waarmee je de lege regel hebt gemaakt, heb je IN het stuk tekst gezet waarnaar je verwees in je verwijzing naar "Tekst stuk 3". Die verwijzing verwijst nu dus naar die lege regel plus "Tekst stuk 3". En daarna dus naar "Tekst stuk 2" plus "Tekst stuk 3".

Vergelijk het met het veranderen van "Tekst stuk 3" in "Tekst stukkie 3". Dan had de verwijzing ook naar de nieuwe tekst verwezen. Precies hetzelfde is jou nu overkomen, maar nu bestaat de nieuwe tekst uit het hele voorgaande stuk plus "Tekst stuk 3".

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is wat er is gebeurt. Ik heb met control enter een nieuwe pagina tussen twee teksten ingevoegd. Hoe had ik dit anders moeten aanpakken?
Cryofiel
6 jaar geleden
Meestal gaat het beter als je net een regel hoger gaat staan, aan het einde van de regel. In mijn voorbeeld zet je de cursor dan aan het einde van "Tekst stuk 1". Daar geef je dan een Enter. Nu heb je een lege regel die, als het goed is, bij geen van beide verwijzingen hoort. In die nieuwe lege regel kun je dan jouw Control-Enter doen om de nieuwe pagina te creëren. Daarna kun je de nu overbodige lege regel verwijderen. Overigens (maar dit is een wat ander onderwerp) gebruik ik zelf nooit Control-Enter om een nieuwe pagina te maken. Ik ga naar de eerste alinea die op de nieuwe pagina moet verschijnen. Daar ga ik naar de alinea-instellingen. In het tabblad "Tekstdoorloop" vink ik "Pagina-einde ervoor" aan.