Vergroot de kans op corruptie als ik grote bestanden splits en ze gesplits bewaar in de Cloud?

Ik heb verschillende Veracrypt containers van 50 tot 150 GB. Ik splits ze liever eerst met WinRaR in bestanden van 10 GB. Kan het kwaad om het bestand in z'n gesplitste vorm op te slaan in de cloud? En dan kwaad in de zin van: Corruptie omdat het gesplits wordt in 10 rar bestanden.

De rar's worden naar een NAS van een vriend gestuurd waar de rar's wel worden uitgepakt, en als 1 bestand word bewaard. De Cloud is meer als een tweede offsite back-up.

De rar's in de Cloud en op de NAS worden wel maandelijks gecontroleerd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je voert een extra bewerking uit op je bestanden. Deze bewerking moet ook weer terug gedraaid worden. Daarnaast spreid je je bestanden over meerdere plekken. De kans dat je een deel van je bestanden kwijt raakt is daardoor ook groter. Dar vergroot ook je kans op corruptie. (Daar staat tegenover dat de kans dat je álles in 1x kwijt bent juist kleiner wordt.) Dus ja, in theorie is door deze aktie je kans op corruptie groter. Maar dan de grootte.... je blokken zijn 10GB groot. Dat zijn voor een cloudopslag al best grote bestanden. Blokken van 150GB zijn nog veel groter. Persoonlijk zou ik het ook prettig vinden met wat kleinere brokjes te werken. Dit maakt copy-paste-akties wat overzichtelijker en de kans dat je alles in 1x kwijt kunt raken wordt door het delen kleiner. Theoretisch is je kans op corruptie dus wel wat groter, maar in de praktijk denk ik dat je meer voordeel haalt uit het feit dat het bij gesplitste bestanden om relatief hapklare brokken gaat. Persoonlijk zou ik er daarom tóch kiezen voor het splitsen van de blokken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100