Wat is de kwaliteit van de video wanneer het scherm van een externe pc wordt opgenomen?

Ik moet mijn vriend helpen. Wij zijn gevestigd in verschillende steden. We hebben een programma nodig voor extern beheer van de pc en we hebben een gratis analoog van deze Litemanager gevonden, maar wat is de videokwaliteit als ik het scherm opslaat?

Toegevoegd na 22 uur:
Bedankt, maar Teamviewer is veel duurder, zelfs dan LiteManager litemanager.com/produkts/LiteManagerFree/ , die een gratis versie heeft. Ik heb iets meer toegankelijk nodig.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
LeonardN
6 jaar geleden
Wellicht is het het makkelijkst om dat zelf uit te vinden, vooral omdat je dan zelf kan bepalen of de kwaliteit wenselijk is (mocht deze niet 1 op 1 ofwel lossless zijn). Als je technische details wil weten van het opgeslagen videobestand zou ik mediainfo downloaden en installeren.
https://mediaarea.net/nl/MediaInfo
Deze geeft details als resolutie, formaat, codec, framerate en nog meer weer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Leon: Mediainfo is een tool die je alleen de technische specificaties geeft, maar zegt niks over de inhoudelijke kwaliteit, daarvoor moet je bij software zijn die voor de doorsnee gebruiker niet te betalen zijn, met deze suggestie breng je mensen alleen maar meer in verwarring, bovendien kunnen doorsnee gebruikers het getoonde resultaat in Mediainfo niet eens correct interpreteren.
LeonardN
6 jaar geleden
Tja als je niet weet wat resolutie of framerate is dan is de vraag "wat is de kwaliteit van video" al helemaal niet beantwoorden. Ook niet met duurbetaalde software.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Resolutie & framerate is niet allesbepalend voor kwaliteit, net zoals de banden en een stuur in een auto dat niet zijn. Een video gecomprimeerd op 720x576@25fps of @23,976fps of @30fps kan fantastisch zijn als de bron dat ook was, wat zegt kwaliteit dan jouw wereld als je naar framerate en resolutie kijkt? Helemaal niks, ik zie aan je reacties dat je het concept niet begrijpt, dat is prima. Maar dan moet je niet willekeurig mensen minnen die gewoon een prima antwoord produceren.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik heb nooit gezegd dat dat alles bepalend is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Ik heb nooit gezegd dat dat alles bepalend is."
Maar je adviseert wel een tool die dit soort eigenschappen inzichtelijk maakt, en vraag ik wat zegt dat over de kwaliteit? En dan zeg jij, tja als je niet weet wat de framerate en resolutie niet weet wat weet je dan over de kwaliteit? Daarmee maak je dat de framerate & resolutie bepalend is voor de kwaliteit, en ik weerleg dat.
LeonardN
6 jaar geleden
Maar je adviseert wel een tool die dit soort eigenschappen inzichtelijk maakt. Ja want het is wel deels bepalend.
Als de vrager een 1920x1080 @60hz beeldscherm heeft en de capturesoftware ingesteld staat op 960x540 @30fps dan is al snel duidelijk dat er minder overblijft. 4x minder detail en de helft zo vloeiend. Als dat voor de vrager geen gesneden koek is zou ik ook niet op een andere vlak uit kunnen leggen hoe de kwaliteit omlaag is gegaan. Maar misschien dat jij een mooi praktijkvoorbeeld kan schetsen hoe je dat dan wel zou kunnen doen.
LeonardN
6 jaar geleden
@samlok (op de nu net bijgevoegde toevoeging) Wat is nu exact je vraag?
Waarom test je niet zelf de kwaliteit op het oog, of beter op tevredenheid? Kwaliteit is nogal een subjectief iets en lastig door een ander te beantwoorden/bepalen (ik zie beeldproblemen wel die een ander niet ziet). Ben je ontevreden over LiteManager?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is "Wat is de kwaliteit van de video wanneer het scherm van een externe pc wordt opgenomen?" Ik krijg het idee dat deze discussie wat van de rails gelopen is.. De kwaliteit van de video is erg betrekkelijk en hangt initieel van een paar dingen af .
1 De kwaliteit van de verbinding.
2.De kwaliteit van het afstands bediening programma.
3.Kwaliteit van de computer - snelle of langzamere CPU, hoeveel geheugen, en de video kaart.
4.Kwaliteit van het video-capture software en uiteindelijk, de instelling ervan en welk video formaat. Niemand hier kan een vast antwoord daarover geven. Je moet het zelf uitvinden en bepalen of het aanvaardbaar is.. Wat betreft TeamViewer - die heeft ook een gratis versie voor persoonlijk gebruik.
Voor mezelf heb ik minstens 15 van zulke programma's getest en voor mij geeft TeamVewer het beste resultaat,maar een ander z'n ervaring kan verschillen. Hoeveel uren per dag moet je je vriend ondersteunen ? Elke dag of een paar keer per week of maand? Vergeet niet dat praktisch alle gratis programmas in deze groep een beperking hebben wat gebruiks tijd betreft. Dat is mijn ervaring over de laatste 15 jaar..

Antwoorden (1)

De opname blijft in het digitale domein en dus in principe zonder enige verlies, hoewel je analoog noemt snap ik niet dat woord niet in deze context want het scherm wordt niet met een analoog apparaat zoals een video-8 camera opgenomen. Beter is om overigens een remote access software te nemen van faam&naam zoals Teamviewer die ook het scherm in een sessie kan opnemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Je geeft een antwoord uit een onjuiste veronderstelling. Ik kan je bergen lossy digitale formaten en codecs noemen, denk aan Divx en MP3 waarmee je blu-ray's en audio-cd's enorm in kwaliteit mee achteruit kan laten gaan. "De opname blijft in het digitale domein en dus in principe zonder enige verlies,"
Zoek naar het verschil tussen lossless en lossy codering/compressie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Leon: Er staat toch in principe? Je moet geen min uitdelen als je woorden in een zin niet begrijpt. Bovendien kan ik mp3's maken waar jij het verschil niet hoort tussen de mp3 en het origineel, dus zoveel achteruit in kwaliteit ga je niet zoals jij veronderstelt, en daarbij noem je de meest belegen codecs, Divx is er sinds begin der tijden van videocompressie, met h.264/h.265 kun je video's produceren waarin jij ook het niet verschil kunt zien tussen de ongecomprimeerde versie en de gecomprimeerde versie, en dat het jou niet lukt om gecomprimeerd video te maken die er perfect uitzien moet je zoeken in je eigen onkunde. N.B: Ik weet wat lossy en lossless betekent, hoef ik niet op te zoeken, daarom stond er ook "in principe" zoek dat maar eens op.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik zeg dat het hinten op digitaal=lossless wat jij nu doet nergens op slaat.
De vraag is en blijft wat de door de vrager gebruikte of het gros van de capturesoftware doet. Het gaat er niet om wat onze kunsten zijn, het gaat erom wat resultaat is wat de vrager bereikt. Het is zinloos te zeggen dat digitaal= in principe lossless/ niet te onderscheiden van lossless. Als er 1 programma is dat zich niet aan dat "principe" houdt zit je gelijk mis vandaar de min. "Divx is er sinds begin der tijden van videocompressie."
En dat of vergelijkbaar rampzalige digitale compressie wordt nog steeds gebruikt door sommige capture software of er zijn instellingen te vinden die zulks verschrikkelijk resultaat geeft. Daar probeer ik dus voor te waarschuwen. Dat ik het verschil niet kan zien zegt niet dat er kwaliteitsverlies is opgetreden. Lees dus vooral wat ik de vrager aanraadt in de reacties onder de vraag. Test en oordeel zelf. Ik zou niet eens goed een antwoord kunnen geven als ik het zelf uit zou proberen en degradatie zou opmerken.
Hoe druk je dat uberhaupt uit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik durf te betwisten dat wat jij zegt dat digitaal=lossless onzin is. Want hieruit blijkt maar weer dat je totaal geen kennis hebt hoe remote software de beelden verliesvrij kan weergeven. Je baseert je reactie op een incorrecte aanname dat beelden moet worden opgenomen via een capture mechnisme, maar als je bijvoorbeeld RemoteDesktop van MS bestudeert zul je merken dat er helemaal geen videoinformatie over de remoteverbinding loopt, maar alleen aansturingsinformatie, dus de muispointer wordt niet opgetekend met 25fps en als video verstuurd maar er wordt via coördinaten vertelt waar die muispointer zich bevindt op de desktop, ook windows die geopend zijn worden lokaal gerenderd op basis van de geometrische afmetingen en eigenschappen zoals kleur. In dat licht bezien is digitaal lossless. "Het is zinloos te zeggen dat digitaal= in principe lossless/ niet te onderscheiden van lossless."
Het is niet zinloos dit zo te benoemen als de vraagsteller vraagt naar de kwaliteit, want als de vraagsteller niet het onderscheid kan zien tussen het beeld vanaf een locatie ergens op wereld en het beeld van z'n eigen scherm dan is de kwaliteit goed tot zeer goed.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik helemaal niets gezegd over de manier waarop remote software beelden weergeeft. Ik ageer tegen "digitaal=lossless" of alles wat op die uitspraak lijkt. Ik heb teveel digitale troep voorbij zien komen om die uitspraak ook al staat erbij In principe te ondersteunen. "want >als< de vraagsteller niet het onderscheid kan zien tussen het beeld vanaf een locatie ergens op wereld en het beeld van z’n eigen scherm dan is de kwaliteit goed tot zeer goed." als
Juist en dat weten we hoe? (hint zie mijn eerste reactie onder de vraag).
Wij kunnen niet bepalen wat de vrager ziet en hoe deze kwaliteit ervaart, het beste kan deze dus zelf daarover een oordeel vellen. En niet uitgaan van hoe een ander stuk software het doet.