Hoe kan ik een backup op een externe schijf ongedaan maken?

Mijn dochter heeft een externe schijf die ze gebruikte voor de backup van diverse bestanden: docs, foto's, video's e.d., maar ook voor het verplaatsen van diverse bestanden hiernaar om ruimte op de vaste schijf te besparen.
Een aantal jaren terug heeft zij hierop een backup van haar interne harde schijf gemaakt. Van de 1 TB is nu 890 GB in gebruik als backup.

Na de backup is de externe schijf nog maar zelden gebruikt. Maar haar bestanden die zij verplaatst had van de vaste naar de externe schijf zijn nergens meer te vinden.
Ik heb met TestDisk en PhotoRec geprobeerd het een en ander terug te vinden, maar het prog. loopt steeds tegen een muur op en geeft aan geen partitie te kunnen vinden. (?)

Nu wil ik de backup ongedaan maken om, mocht het echt niet lukken om haar bestanden terug te halen, met een schone lei te beginnen. Maar dit wil ik niet doen d.m.v. de optie 'verwijderen', maar letterlijk het backup-proces terugdraaien.
Ik heb ook nog gekeken naar herstelpunten rond de periode dat zij een backup heeft gemaakt, maar herstelpunten, voor zover ik kon zien, worden alleen op de vaste schijf hersteld en niet op een externe schijf.

Heeft iemand een antwoord c.q. oplossing hiervoor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
1.3K
ronron1212
6 jaar geleden
De backup terug zetten is niet zo handig. Dan zet je oude gegeven over de nieuwe heen. Als de backup toch op een externe schijf staat kun je hem gewoon verwijderen. Daarna gewoon een nieuwe er opzetten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo ronron1212,
De bedoeling is ook niet om de backup terug te zetten op de vaste schijf, maar ongedaan maken op de externe schijf, dus alsof er nooit een backup is gemaakt.
Ik vraag mij af of dit mogelijk is en of er ook maar enigszins verschil zit in het gewoon verwijderen of proces ongedaan maken (mits dit kan natuurlijk)?
TurfGraver
6 jaar geleden
Ongedaan maken is toch verwijderen?
Of wil je terug gaan naar een backup daarvoor?
ronron1212
6 jaar geleden
Ja ongedaan maken is verwijderen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Data welke is overschreven op de externe hardeschijf bij het maken van de backup is niet meer te herwinnen, of het moet ergens anders nog staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bedoeling is inderdaad om de backup ongedaan te maken, dus ws verwijderen, in de hoop dat eventueel achtergebleven eerdere bestanden, dus vóór de backup, nog ergens met TestDisk terug te vinden zijn. Als deze bestanden natuurlijk in andere clusters hebben gezeten dan daar waar de backup terecht is gekomen.
ronron1212
6 jaar geleden
@Senayals je ze nu niet kan vinden zal je ze na het verwijderen van de backup ook niet vinden/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jammer!
Toch bedankt allemaal

Het beste antwoord

De schijf kan je opnieuw formateren. Dan kan je de schijf feitelijk weer terugbrengen naar de "fabrieksinstellingen".

Met een quick format wordt alleen het Master Boot Record geleegd. Dus gemakkelijk gezegd, de indexering van de schijf. De feitelijke bestanden blijven er gewoon op staan, maar gewone programma's zullen niets meer vinden.
Zelf gebruik ik Stellar Data Recovery (http://www.stellar.nl/data-recovery-software.htm). Is wel een betaald programma, maar je kan eens kijken wat dit programma kan vinden (het opzoeken van de bestanden is gratis, het recoveren is echter betaald, maar het geeft een idee van de mogelijkheden).
Bedenk wel dat dit proces erg lang duurt. Een volle 24 uur draaien heb ik regelmatig gezien...

Met een full format wordt ook de data nog een keer overschreven. Een programma als Stellar kan dan nog steeds een en ander terug halen, maar wel aanzienlijk minder dat een gewone quick-format.

Er zijn overigens zat gratis programma's op internet beschikbaar. Alleen heb ik Stellar ooit aangekocht door omstandigheden. En beviel / bevalt erg goed.

Met het formateren kan je ook een grootte van de schijf aangeven. Als het goed is, zal voor een schijf van 1 TB ongeveer 900 Gb aan data er op passen (uiteindelijk door het verschil dat 1 kb geen 1000 bits zijn, maar 1024).

Succes, hopeliik is nog het een en ander terug te halen.
Thecis