hoe stel je het maximale formaat van Excel in?

bij opstarten kan je kiezen tussen -1- minimaal -2- maximaal -3- normaal
ik heb als voorkeur 'maximaal' ingesteld.
als ik op een XLS bestand klik, wordt excel geopend in 'normaal' venster
start ik excel op, dan opent hij, zoals gewenst, maximaal op.
hoe kan ik ALTIJD maximaal opstarten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
3.9K

Het beste antwoord

Plaats deze code in bestand personal.xlsb:

Private Sub Workbook_Open()
Application.WindowState = xlMaximized
End Sub

Eerst zul je het bestand personal.xlsb moeten creëren, als deze nog niet bestaat.
Start met het openen van een nieuw, leeg Excel document. Ga vervolgens naar het tab beeld. Klik nu op de knop Macro’s en kies voor Macro’s opnemen
Kies nu in het venstertje dat wordt geopend een willekeurige naam voor je macro. Belangrijk is dat onder Macro opslaan in kiest voor persoonlijk macrowerkmap. Druk nu op OK en neem een eenvoudige macro op (Kleur bijvoorbeeld een cel. Wanneer je de cel gekleurd hebt, bewaar dan de macro, door links onderin de opname te stoppen (klik op het vierkantje zoals hieronder getoond).
We hebben nu een macro bewaard in het systeembestand personal.xlsb. Dit bestand is normaal niet leesbaar en wordt op de achtergrond geopend. Macro’s die in dit bestand staan zijn overal in Excel beschikbaar. De volgende stap is nu dus er voor te zorgen dat de macro die gebruik maakt van de hierboven genoemde VBA code bewaard wordt in het personal.xlsb bestand.
Daar het bestand zoals gezegd niet direct zichtbaar is, gaan we eerst zorgen dat het dit (tijdelijk) wel is. Klik hiervoor in het tab Beeld op Zichtbaar maken. Er wordt een klein venstertje geopend waarin ons bestand wordt getoond. Klik op OK. Het personal.xlsb is nu zichtbaar en we kunnen er nu VBA macro’s in gaan vastleggen.
Druk nu op ALT – F11, de “Microsoft Visual Basic for Applications” Editor wordt geopend. Klik nu in het linker deelvenster op de module die hangt onder het personal.xlsb bestand.
Selecteer nu de code in het rechter deelvenster, verwijder deze door op delete te drukken en voer nu de code in zoals deze hierboven is afgedrukt.
Druk nu achtereenvolgens op CTRL – S en ALT – Q. Je hebt de macro bewaard en komt weer terug in je Excel werkmap. Nu is de macro voortaan in alle werkmappen / bestanden te gebruiken. We moeten nu alleen het personal.xlsb bestand weer onzichtbaar maken, zodat het niet op de voorgrond wordt geopend bij het starten van Exel. Ga hiervoor weer naar het tab Beeld en klik op Verbergen. Sluit nu Excel. Wanneer je gevraagd wordt de wijzigingen in de macrowerkmap te bewaren, kies dan voor “Alles opslaan”.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tsja, heb ik allemaal gedaan, zoals ik eerder meldde werkt niet. maar nóg erger! ik heb een 'extra' bestand gemaakt dat ik na afloop OOK moet afsluiten. dus in plaats van minder klikken moet ik nu juist méér klikken.
toch niet hele maal de bedoeling
ik heb uiteraard het gemaakte bestand gewist, maar dat maakt geen verschil
moet ik nu Office geheel opnieuw installeren om van deze narigheid af te komen?
groeten, Dré
SimonV
6 jaar geleden
Het spijt me dit te horen! Bij anderen werkte het dus wel. Wat bedoel je met nóg erger? Wat gebeurt er nu?
Als je ALT – F11 klikt, zie je personal.xlsb niet meer?
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderen van Excel heeft vaak weinig zin, omdat allerlei instellingen bewaard blijven. Terugzetten naar standaardinstellingen kan helpen: https://superuser.com/questions/525713/how-to-reset-excel-2010-settings-to-default https://www.techwalla.com/articles/how-to-restore-the-default-settings-in-excel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tsja, helaas niet gelukt, heb het bestand personal.XLSB gewist, ik zal er mee moeten leren leven. toch bedankt!
groeten, Dré