hoe kan ik getallen optellen met 1 letter ervoor in een rij?

Hallo, ik wil graag getallen optellen met 1 letter ervoor om verlof op te tellen. Bv, in een rij wil ik 't7.25' zettenin een cel. Daarna wil ik de hele rij van een kwartaal optellen in een cel.
Ik heb al veel gezocht maar kom er niet helemaal uit. Kan iemand mij helpen aub?

Toegevoegd na 10 minuten:
De 't' staat voor tijd voor tijd uren en ik wil de 's' gebruiken voor snipper uren. Deze wil ik dus afzonderlijk optellen in de cellen voor het bestand zodat ik dat zou kunnen verbergen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
1.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Kun je niet makkelijker de T en S in een eigen cel zetten?

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp hebben de beginletters hier geen betekenis. Ik ga ervan uit dat er steeds maar 1 beginletter is.

Je kunt volgens mij eenvoudig tot de waarde komen via de volgende formule:
=NUMERIEKE.WAARDE(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);".")

Hierbij is A1 dan bijvoorbeeld een cel met inhoud t7.25. Kopieer de formule naar andere cellen en tel ze eenvoudig op. (De functie numerieke.waarde gebruik ik alleen maar voor de zekerheid. Als Excel staat ingesteld op Nederlands verwacht deze standaard een komma voor decimaalscheiding).

Toegevoegd na 25 minuten:
Met "geen betekenis" bedoel ik geen betekenis voor de berekening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt mij het handigst als je gewoon 2 kolommen maakt. 1 Voor de "Tijduren" zoals je dat noemt en 1 voor de "Snipper-uren".
Overigens: als je waardes met een letter ervoor bij elkaar wil tellen moet de Celopmaak veranderen.
Ga daarvoor naar Celeigenschappen en kies daar voor Aangepast en vul daar onder Type: in: "t" 0,00
Kopieer die opmaak dan naar de andere cellen en als je nu gewoon de waardes invult (dus zonder die t, kun je optellen. Je kunt die "t" natuurlijk ook achter de 0,00 zetten. (De getallen blijven dan mooier rechts uitgelijnd).