Is de Excel functie aantal(len).als te combineren met meerdere criteria in één criterium ?

Zie bijgevoegde afbeelding voor een versimpeld voorbeeld.
Ik ben op zoek naar een formule die kan tellen hoeveel passagiers (kolom C) er bijvoorbeeld op een stoel (kolom B) met stoelnummer 10 gevolgen hebben. Echter zijn dit dus passagiers op stoel 10A, 10B, 10C, 10E en 10F. Is er een alternatief op de volgende formule mogelijk, die op de een of andere manier het criterium zo aanpast dat de formule naar alle stoelen in de reeks kijkt?
De formule die ik tot nu toe bedacht heb: =aantallen.als(C2:C13;"";B2:B13;"10A")+aantallen.als(C2:C13;"";B2:B13;"10B")
En dan zo doorgaan met alle mogelijke stoel-combinaties.
Is er iemand die weet of dit op een eenvoudigere manier kan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
(Je vraag was opeens verdwenen. Dat overkomt we wel vaker de laatste tijd op GV. Gelukkig had ik mijn antwoord al zelf veiliggesteld, door schade en schande wijs geworden.) Het probleem is hier de presentatie van de data. Als je seat number (desnoods alleen intern in een los sheet) zou bestaan uit twee kolommen, dus stoelnummer + letter, dus 10 en A, 10 en B, etc. zou je veel makkelijker alles met waarde 10 in een keer kunnen selecteren. Je kunt die twee kolommen bijvoorbeeld in een andere sheet opnemen, en ze dan in je hoofdsheet mergen tot 10A en 10B. Het probleem is namelijk dat het gebruik van wildcards in Excel vrij beperkt is. In MS Word zou je bijvoorbeeld zoeken op 10[A-F] en daarmee alle instanties met stoelnummer 10 hebben. Is er een mogelijkheid dat je de stoelnummers over 2 kolommen kunt verdelen? Zo los ik dit soort problemen meestal op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Sandokan, mijn vraag was verwijdert omdat de vraag in te titel teveel op een gewone zin leek, ik moest dus ook even alles opnieuw schrijven. Gelukkig was jij wijzer :) Jouw oplossing klinkt inderdaad het beste als je het zo zegt, alleen is het probleem dat de data aangeleverd wordt uit een ander systeem, wat weer alleen op deze manier kan leveren en dus niet het nummer kan scheiden van de aanvullende letter. Ik ben nu aan het kijken of ik e.e.a. misschien kan verwerken in een draaitabel, om geknoei met de formule te vermijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo te horen heb je zelf al een alternatief ;-) Maar het is mogelijk om het numerieke gedeelte van de celinhoud af te scheiden van de letters. Voorbeelden daarvan staan o.a. op https://www.extendoffice.com/documents/excel/2701-excel-separate-text-and-numbers.html Dat heeft ook weer nadelen, maar als voordeel boven je oplossing hierboven dat je niet de stoelnummers "10A", "10B" etc hoeft te hardcoden. Ik zou zelf erg geneigd zijn om hier VBA te gebruiken, maar misschien is dat in jouw geval niet handig. Of een eventuele opdrachtgever vragen de data anders aan te leveren. Maar dat is vast ook geen optie. (Terzijde: wie bedacht heeft dat je een formule uit het Engelstalige Excel zoals =LEFT(A2,MIN(FIND({0,1,2,3,4,5,6,7,8,9},A2&"0123456789"))-1) moet gaan vertalen naar Nederlandse procedurenamen mag van mij, eh.... de boom in)

Antwoorden (1)

Tellen met meerdere criteria is hier niet te doen. Je begint echter op het sheet op rij 2. Iedere rij in het vliegtuig is genummerd A-F. Ook als een rij minder stoelen heeft. Je kunt dan in kolom D de formule gebruiken
=IF(MOD(ROW(D2),6)=2,6-COUNTIF(C2:C7,""),"")
Deze telt de bezette stoelen in iedere rij.
Mochten er toch meer stoelen op een rij staan, zoals in een 747, dan moet je de 6-en aanpassen en ipv D7 bv D12.
Mijn excel is in het Engels, dus je moet de terminologie aanpassen: ROW is misschien RIJ, COUNTIF wordt AANTALLEN.ALS, MOD weet ik niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
En IF zal wel ALS moeten worden.