Wat is het verschil tussen een app en een programma?

http://www.computeridee.nl/forum/#!/topic/fotobewerking-op-het-tablet/?filter=FAQman

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software
6.1K

Het beste antwoord

De term "app" werd meestal gebruikt om een mobiele app(licatie) aan te duiden voor gebruik op een tablet of op een smartphone.
Maar in Windows 8 is Microsoft begonnen met het gebruik van de term "app" voor elke toepassing binnen dat besturingssysteem.

Programma's heten in Windows 10 bijna geen programma's meer. Sowieso is de term 'apps' sinds de opkomst van de smartphone de gangbare benaming geworden voor programma's, en ook in Windows 10 komt die semantische verandering duidelijk naar voren. In het startmenu staat bijvoorbeeld 'Alle apps' te lezen, en ook in de menu's en de instellingen is dit hoe we onze programma's tegenwoordig noemen. De belangrijkste indicatie voor de verschuiving naar 'apps' is echter de 'Store', de app-winkel in Windows 10 waar alle programma's bij elkaar te vinden zijn.
SimonV
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een applicatie ("app") is een toepassing. Dat is dus een bijzondere vorm van een programma. Dat kan tekstverwerking zijn, een rekenprogramma, een presentatieprogramma, spellen, enz.

Maar niet ieder programma is een toepassing. Windows zelf is bijv. een besturingssysteem. Om een toepassing te kunnen "draaien" moet er een besturingssysteem zijn.