Is er een kans dat het bestand beschadigd raakt bij het splitten met WinRar?

Ik heb een Veracrypt container van 450 GB. Het hele bestand in 1 keer uploaden lijkt mij niet verstandig. De uploadsnelheid daalt na verloop van tijd, bij verbroken verbinding moet ik helemaal opnieuw beginnen etc.

Ik wil daarom het bestand splitsen in 100 GB met WinRaR. Maar is er een kans dat het veracrypt container beschadigd raakt tijdens het splitsen?

7 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Afgezien van een mechanisch defect aan je harde schijf, wat natuurlijk theoretisch altijd mogelijk is (maar gelukkig tegenwoordig wel zeer onwaarschijnlijk): nee.

Paar belangrijke dingen:

1)
het bronbestand blijft gewoon bestaan, tenzij je er zelf voor kiest dit te verwijderen na het inpakken. Het bronbestand gaat alleen maar gelezen worden en daar gebeurt dus niets mee, dus dat raakt ook niet defect.

2)
Om zeker te weten dat de doelbestanden (de parts die het resultaat zijn van je split) correct zijn geschreven na het inpakken en er geen fouten zijn opgetreden kun je met WinRAR de ingepakte versie "testen". Open de eerste split file met WinRAR en kies in de knoppenbalk de knop "Test".

3)
Zorg dat je "store" kiest bij "compression method", anders gaat 'ie 450 GB aan binary data proberen te comprimeren en dat gaat niks opleveren, behalve een heeeeeleboel tijdverspilling :)

4)
Ik weet niet hoe je uploadt, maar met een beetje serieuze FTP server en client zou je gewoon een resume optie moeten hebben.

5)
Splits het beter niet in 100 GB files maar in bijvoorbeeld 1 GB files. Maakt in tijd qua WinRAR operatie of qua bestandsoverdracht niet uit, maar je loopt wel veel minder risico op transfer failures waardoor je opnieuw moet beginnen.

6)
Ten slotte: split in 1 GB files en maak nog een stuk of 50 par files (met QuickPar bijvoorbeeld) voor de zekerheid. Kost wel 50 GB extra, maar dan kun je a) de integriteit van de overgehaalde bestanden checken voordat je alles uitpakt, en b) eventuele corrupte files meteen rebuilden.

Succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eric1993
7 jaar geleden
@SadBunny Is het wel handig om het bestand in 1 GB te splitten? Dat worden dan wel 450 kleine winrar bestanden? Ik ben van plan om dat met SyncbackPro over FTP te uploaden naar de NAS, kan dat wel met 450 bestanden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat worden 450 bestanden van 1 GB inderdaad, in plaats van 5 bestanden. Maar bestanden van 1 GB zijn natuurlijk net zo goed als bestanden van 100 GB, dat maakt niet uit. Ze zijn alleen handiger omdat ze kleiner zijn, je makkelijker par files genereert, je minder overhead hebt als er ergens iets mis gaat en je moet een bestand opnieuw doen etc.. En natuurlijk kun je 450 bestanden overzetten met een FTP programma. Je kunt ook 1, 5 of 10.000 bestanden overzetten.
Eric1993
7 jaar geleden
@SadBunny Dank u wel voor uw antwoord. Heb hier zeker wat aan! Nog 1 ding: Hoe moet ik van dat bestand par files maken?

Andere antwoorden (1)

Er is altijd een kans dat je bestand beschadigd raakt, die kans is echter verwaarloosbaar. Ik zou je er dus geen zorgen over maken.