Hoe draai ik een instelling terug?

Ik zocht een verloren bericht op via de zoekfunctie onder de Windows-knop helemaal linksonder op het scherm. Ik kreeg een aantal berichten en bestanden die ik zocht. Maar ik wist niet op welke manier ik die moest openen. Ik keek op de lijst mogelijkheden en klikte at random iets aan (in dit geval Windows Media Center). Op het moment dat ik selecteerde en op ja klikte, zag ik net te laat dat het volgende zinnetje stond AANgevinkt: "Deze altijd gebruiken bij het openen van alle bestanden van dit type" (of iets dergelijks). Dus toen ik de bestanden weer, maar nu in iets anders wilde openen, bleek dat niet meer te kunnen, omdat ze nu allemaal alleen nog maar via WMC kunnen worden geopend. Mijn vraag: Kan ik dit terugdraaien? Zo ja, hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (2)

Ja, dat kan je terugdraaien. Via Standaardprogramma's. Bij "Een bestandstype of protocol aan een specifiek programma koppelen" zoek je de extensie op waar je nu per ongeluk bij aangegeven hebt dat deze altijd met Windows Media Center moet worden geopend. Je klikt daarop en kiest voor Ander programma. Let op dat je eerst het vinkje bij 'Dit type bestand altijd met dit programma openen' weghaalt voordat je een nieuwe keuze accepteert!
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet of kan die vink JUIST aan laten staan. Of wat heb jij exact in je hoofd?
Vinkje weghalen
Ander programma selecteren
Vinkje plaatsen (dat was dus een onzinnige actie) Want aan het eind moet die vink er staan anders heb je precies niets gedaan.
Amadea
7 jaar geleden
Nee. Want als je dat vinkje niet weghaalt en het zou opnieuw de verkeerde extensie zijn om dat programma te openen dan moet je de hele riedel opnieuw doen. Pas als je zeker weet dat het 't juiste programma is kan je instellen dat dit voortaan altijd gebruikt wordt.
Zo werkt het bij Windows 10:

Windowsknop
(tik in:) standaardprogramma's (enter)
(klik) "Een bestandstype of protocol aan een programma koppelen"
(klik 2x op) "Huidig stanndaardprogramma"
(scroll naar) Windows Media Player
Zoek de extensie in de lijst die je wil omzetten
Dubbelklik de extensie
Kies het programma wat je wil gebruiken

Alternatief

Vind opnieuw het bestand
rechtermuisklik op dat bestand
"openen met"
"Kies een andere app"
vink "altijd deze app gebruiken..." aan
Kies de app waarmee je wil dat die extensie altijd wordt geopend (Zeg VLC Media Player).

Toegevoegd na 1 minuut:
Waar ik Windows Media Player zij moet het WMC zijn, wat bedenk ik me nu verraad dat je geen W10 gebruikt.