wat is precies het verschil tussen een jpg, jpeg en een png bestand?

jpg kan ik meesturen met een mailtje, maar een png bestand bv. niet.

8 jaar geleden
in: Software
20.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
welk mail programma heb je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jpg kan ik meesturen met een mailtje, maar een png bestand bv. niet. Dat is gewoon onwaar. Je kan elk bestand meesturen. Misschien dat de PNG zich niet als een zichtbaar plaatje laat meesturen, maar dat is wat anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
JPG, JPEG en PNG zijn de extensies. JPG en JPEG is identiek, qua inhoud. De meeste programma's/fotocamera's kiezen standaard voor JPG i.p.v. JPEG. Maar 't blijft 1 pot nat. JPG houdt in: bij het opslaan gaat er beeldinformatie verloren, door de lossy compressie-methode. Direct al, bij het maken van de foto!
Heb je een toestel die in RAW kan opslaan: dan gaat er geen beeldinformatie verloren vanuit de beeldsensor. Werken met RAW vereist flink ruimte en snelheid op je PC. Fototoestellen die in PNG of BMP opslaan zijn zeer zeldzaam of nep (dan comprimeert ie eerst naar JPG en zet het dan pas om naar PNG/BMP).
Scanners bieden wel de optie aan om op te slaan als PNG of BMP. Bij PNG is er lossless compressie; dat houdt in dat er geen beeldinformatie verloren gaat zolang je met PNG blijft werken. Maar als je een JPG omzet naar PNG, dan heeft JPG er al voor gezorgd dat er beeldinformatie is verdwenen. Dat kan je nooit meer terughalen. PNG is groter dan JPG, behalve bij screenshots op je PC (maar weer niet van foto's of je wallpaper). Een JPG bestand opslaan als PNG heeft geen zin, tenzij je beeldbewerkingen doet en tussentijds opslaat. Werken met PNG is traag; werken met BMP (=ook lossless) gaat snel. BMP heeft geen compressie, waardoor de bestanden groter zijn. Het eindresultaat kan je wel opslaan als PNG, uit ruimtebesparing. Wat ' 90%' niet weet, is dat je JPG elke keer in kwaliteit achteruit gaat zodra je na een beeldbewerking weer opslaat(!). Ook al verander je maar 1 pixel, of voeg je een klein logootje toe. Dit is een zeer groot nadeel van JPG. Kom nooit aan je originele JPG-bestanden, als je foto's je lief zijn! Sla de originele JPG's 3- of 4-voudig op (1 backup is in de praktijk te weinig), als je foto's je lief zijn. En liefst read-only (kan ook door te backuppen naar DVD-R. Die je kurkdroog en in het donker moet bewaren).
Houdt je map met originele JPG's geheel gescheiden van je bewerkte foto's, om verwarring tegen te gaan. Ook een simpele 90-graden-draaien-bewerking, en dan weer als JPG opslaan, zorgt al voor kwaliteitsverlies(!). Slechts enkele (dure) programma's zijn slim en weten dat ze dan niet opnieuw moeten gaan lossy-comprimeren; maar het probleem is dat je dat zelf niet zomaar optisch kan zien. Overschrijf je originelen dus nooit.
Er is ook nog lossless 'JPG2000'; dat gebruikt echter niemand (ook omdat de extensie dan ook JPG is).

Het beste antwoord

Het verschil zit in de compressie. Compressie van foto’s en afbeeldingen is nodig om deze zo geschikt te maken voor gebruik. Door compressie wordt de grootte van het bestand kleiner gemaakt wat ten gunste komt van de laadtijd.

Compressie JPG of JPEG
Niet voor niks kom je voornamelijk JPG-afbeeldingen tegen in de digitale wereld, de compressie is namelijk uitstekend. En natuurlijk zijn er allerlei gradaties binnen compressie, maar een grote foto omzetten naar een kleiner JPG-bestand levert nog steeds een prima foto op. Pas als je dit JPG-bestand van dichtbij gaat bekijken zal je zien dat de kwaliteit te wensen overlaat.
JPG- of JPEG-bestanden zijn hetzelfde: de letter “e” maakt geen verschil.

Compressie PNG
Het grote voordeel van PNG-bestanden is dat de compressie lossless is. Dit betekent dat een PNG-bestand net zo scherp zal zijn als het origineel. De compressie heeft simpelweg geen valkuilen zoals JPG deze wel heeft. Er kleeft echter wel één groot nadeel aan, en dat is dat PNG-bestanden groter (in Kb’s/Mb’s) zijn dan de JPG-bestanden. Je moet dus wel wat gebruiksvriendelijkheid voor die lossless compressie inleveren.

Je kunt per e-mail bestanden meesturen. Het maakt hierbij niet uit wat voor bestand.
Een png-bestand kan ook, tenzij dit bestand te groot is: er zijn restricties verbonden aan de grootte van een bijlage in een e-mail. Dit heeft te maken met de restricties op de inkomende mailservers.
SimonV