Hoe bereken je of waardes in excel significant van elkaar verschillen?

Zitten er tool in excel die je al het werk kunnen besparen?
Kan ik een berekening invoeren die me al het werk kan besparen?

Toegevoegd na 30 seconden:
tools*

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
4.7K

Antwoorden (1)

Zet alle getallen in kolom A. Typ volgende formule in het eerste veld van kolom B: =A1-GEMIDDELDE(A:A). Sleep dit vakje (met de muispunt op het piepkleine zwarte blokje (rechts onderaan) naar beneden tot op gelijke hoogte met het laatst ingevulde vakje in kolom A.

Selecteer kolom B en klik in het menu START op 'voorwaardelijke opmaak'. Hoover met je muispunt over 'Kleurenschalen'. Je krijgt dan meteen enkele voorbeelden van kleurenschalen en ziet ze toegepast op je kolom B. Kijk met welke schaal je het best het verschil kan aangeven en pas die toe op de kolom.

Dit is enkel een visuele oplossing, maar in je vraag geef je ook niet aan wat je verder met de gevonden getallen wil doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Of getallen significant verschillen lijkt mij een statistische vraag. Met de hoeveelheid info die de vraagsteller geeft, kan je mijn inziens geen enkel antwoord geven dat hout snijdt... Derhalve vind ik dit ook geen antwoord. Je gaat uit van iets waarvan je echt geen weet hebt (soms kan je nog wat dingen aannemen, maar kan dat gewoon niet meer).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt wel een punt Thecis. In mijn antwoord geef ik ook aan dat de vraagsteller niet uitlegt wat er precies moet gebeuren. Ik probeer met hem mee te denken en geef een mogelijke oplossing die ik zelf al toegepast heb.
Zullen we aan de vraagsteller overlaten om te oordelen of hij er wel of niet iets mee kan? Ik hoop dan ook dat hij hierop reageert of dat hij zijn vraag verduidelijkt. Als dan blijkt dat ik helemaal fout zit, zal ik mijn antwoord verwijderen, OK?