ik heb een foto (img-formaat) die wil ik omzetten naar een kleiner formaat zodat deze via e-mail verzonden kan worden. hoe doe ik dat?

Toegevoegd na 30 minuten:
ik heb het advies opgevolgd en heb nu jpg-formaat. maar de grootte is nog niet erg veranderd. hoe kan ik deze nu verkleinen?

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb het de grootte (aanta Mb) stevig kunnen terugbrengen. Maar de foto is veel te groot, pas bij verkleining tot 15% krijg ik het ik de hele foto te zien op het scherm.
moet ik om dit te kunnen verkleinen dat programmaatje downloaden of is er toch een snellere weg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
8.9K
Utrecht
8 jaar geleden
Het zal een JPG format zijn: IMG staat voor image waarmee de meeste camera's/Smartphones hun bestandsnaam mee laat beginnen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Img is geen formaat, maar een bestandstype
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoek via Google naar "resizer" en kies eventueel het gratis programma van Microsoft.
Het is gratis en ik ben er zeer tevreden over.
Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tegenwoordig hoef je zelden nog bestandsgrootte aan te passen om een foto te kunnen versturen.

Het beste antwoord

Download en installeer Irfanview.
Open je afbeelding en sla op als "JPG"-bestand.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nog sneller, misschien lukt het ook online:
http://image.online-convert.com/convert-to-jpg

Toegevoegd na 2 uur:
Met Irfanview kun je ook verkleinen: Image -> Resize

Toegevoegd na 2 uur:
Of probeer via de website: Quality -> Good of Medium

Toegevoegd na 2 dagen:
Via bijvoorbeeld deze site kun je je afbeelding verkleinen:
http://www.picresize.com
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik lees in de toevoeging op je vraag, dat je het inmiddels hebt geconverteerd naar jpg.
Dat bestand kun je op twee manieren kleiner maken.
1) Je kunt de afmetingen kleiner maken en dan wordt het bestand vanzelf óók kleiner.
2) Je kunt de afmetingen ongewijzigd laten, maar de resolutie verlagen. De foto wordt dan minder scherp. Als je niet overdrijft is die verslechtering vrijwel onmerkbaar, behalve als je later zou besluiten de foto af te drukken (op papier dus).

Er zijn vele fotoprogramma's waarmee je dit kunt doen, mijn favoriet is Photofiltre.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1) Je kunt de afmetingen kleiner maken en dan wordt het bestand vanzelf óók kleiner.
2) Je kunt de afmetingen ongewijzigd laten, maar de resolutie verlagen. ??? :D Een digitale foto heeft geen afmetingen. Wat je bij 1 zegt is wat in de regel wordt gezegd als men 2 bedoelt. Sommige fotoprogramma's spreken wel eens over afmeting, maar dat is dan met een verzonnen DPI (of eigenlijk PPI). pixels per inch. 2. Is dus de enige oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat nog mooier is, is dat bij 1 blijkbaar wel bestandsverkleining optreedt, maar geen kwaliteitsverandering. (althans bij 2 waarschuw je daarvoor en bij 1 niet).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gesp was dat