Horizontale lijn in tabelcel in Word, hoe doe ik dat?

Als je een tabel hebt in Word en je wilt midden in een cel een horizontale lijn zetten, hoe doe je dat? Ben nu al een tijdje aan het puzzelen maar krijg het niet voor elkaar.

Let wel! Een lijn van de cel arceren is niet de bedoeling, ik wil echt een horizontale lijn in het midden van een lege cel.

Heb het al geprobeerd met tekenen maar dan krijg ik alleen een enkele lijn voor elkaar en niet een dubbele (moet beide gebruiken) bovendien kan ik het dan op een of andere manier niet precies in het midden krijgen.
Heb het ook geprobeerd met 'randen en arcering' en dan 'horizontale lijn', dan kan ik wel een lijn krijgen maar die is raar gepositioneerd en als ik de dubbele lijn wil invoegen dan vergroot hij ineens de cel en als ik dit wil voorkomen door vaste kolombreedte in te stellen dan geeft hij alleen maar een enkel streepje. Bovendien heb ik net alle tabellen in een groot document keurig opgemaakt en de kolombreedtes ingesteld dus om alles door de war te laten gooien zit ik ook niet op te wachten. (waarom bedenken ze dat ze streepjes willen NADAT je alles al verfraaid hebt???)

Toegevoegd na 13 minuten:
Word 2010.

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat dus om die streepjes aan de onderzijde. Uit eindelijk willen ze dat dit een enkel streepje wordt in cel 1, de cel daaronder bevat inhoud en de derde cel daaronder moet een dubbel streepje krijgen. Zeg maar net als bv bij een berekening.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Software
6K

Het beste antwoord

Maak een tabel die een extra rij heeft, dus één rij meer dan je wilt.

Selecteer steeds twee direct boven elkaar liggende cellen in dezelfde kolom. Dus in de linker kolom selecteer je bijvoorbeeld de derde en de vierde cel van boven.

Die geselecteerde cellen voeg je dan samen, zodat ze één cel vormen met de dubbele hoogte.

Nu doe je hetzelfde met de twee cellen die ernaast liggen. Anders gezegd: ook in de tweede kolom van links selecteer je de derde en de vierde cel van boven, en die twee cellen voeg je samen.

Zo ga je alle kolommen af - op één na.

Die ene kolom waarvan je *niet* de twee boven elkaar liggende cellen hebt samengevoegd, ziet er nu dus uit alsof het een cel is met een horizontale lijn in het midden.

(Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb opgeschreven, en dat je mijn beschrijving hebt kunnen volgen.)

Toegevoegd na 49 minuten:

Naar aanleiding van je extra uitleg:

Zet in de cel waarin je de lijn (enkel of dubbel) wilt hebben, een aantal "niet-afbrekende spaties". Die maak je door Control en Shift ingedrukt te houden en dan een aantal spaties te typen.

Selecteer nu de spaties die je hebt getypt. Als je die spaties onderstreept, heb je een enkele lijn. Als je de onderstreepte spaties doorhaalt (in het Lint naar Start, dan bij Lettertype het knopje dat naast de B, de I en de U staat) heb je een dubbele lijn.

Zie het plaatje hieronder.

Voldoet deze oplossing aan je wensen?

Toegevoegd na 52 minuten:

Klik op het plaatje voor een grotere (leesbaardere) versie.

Je kunt met de lettergrootte van de spaties spelen om de afstand tussen de dubbele lijnen te variëren.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap hem helemaal en zou wellicht een noodoplossing kunnen zijn maar het is niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb geprobeerd een JPEG te maken van wat ik bedoel maar echt fraai ziet het er niet uit. Zal hem toch even bij mijn vraag zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een zeer acceptabele oplossing. Alleen gebruik ik dan ipv onderstrepen gewoon doorhalen en voor de dubbele lijn 'dubbel doorhalen'.
Je bent een toppertje! Bedankt!