Hoe kan ik een som maken in excel?

Ik heb het al geprobeerd door de cel onderaan de kolom met cijfers aan te duiden en dan door op Autosom te drukken, maar dan komt # tevoorschijn en niet de som. Hoe komt dit en hoe los ik het op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
5.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Selecteert de som wel alle cellen?
Cryofiel
9 jaar geleden
Is de kolom wel breed genoeg? Als je bijvoorbeeld het getal 1234 in een cel zet, en je maakt de betreffende kolom dan heel smal, dan zal er ook een # verschijnen. Zie de laatste toevoeging in mijn antwoord.
ronron1212
9 jaar geleden
Kan inderdaad ook Cryofiel

Het beste antwoord

Type in de cel waar je de som wilt uitrekenen het volgende:

=SOM(

Selecteer nu met de muis de cellen die je wilt sommeren, door over die cellen heen te slepen terwijl je de linker muisknop ingedrukt houdt.

Nadat je zo alle cellen hebt geselecteerd, type je nog het haakje-sluiten in:

)

Daarna druk je op Enter.

Toegevoegd na 1 minuut:

Voorbeeld: als jouw getallen in de cellen C5 t/m C8 staan, dan ziet de sommatieformule er zo uit:

=SOM(C5:C8)

Als je een "blok" getallen hebt, bijvoorbeeld in kolommen C, D, E en F en op rijen 5 t/m 8, dan ziet de sommatieformule er zo uit:

=SOM(C5:F8)

C5 is de cel linksboven in het "blok", F8 is de cel rechtsonder in het "blok".

Toegevoegd na 4 minuten:

Ik bedenk me ineens een heel andere mogelijkheid: je kolom is te smal om het resultaat van de sommatie te tonen!

Probeer eens die kolom breder te maken. Goede kans dat dan heel gewoon het resultaat verschijnt!

Als er toch een fout is, dan zie je achter de # wat er mis is. Bijvoorbeeld #WAARDE! als één van je cellen geen getal bevat, maar bijvoorbeeld een tekst.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn kolom was inderdaad te smal.
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Je hoeft slechts de kolom met cijfers die je wilt optellen te selecteren en dan op Autosom te drukken. In de cel eronder verschijnt de uitkomst van wat je optelt. Maak je cel breder als hij de uitkomst weergeeft als ###. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan ook je onder de cel zetten waar de som moet komen en dan op ALT en dan op = drukken, en dan enter dan wordt ook de som gemaakt van de cellen erboven.