Hoe lang zou deze accu mee moeten gaan?

Wij hebben thuis een oude laptop, die nog prima werkt alleen waarvan de accu helemaal niets meer doet. Hierom wilde wij een nieuwe accu kopen. Wij hebben dit gedaan, alleen de accu lijkt niet langer mee te gaan dan een uur. Klopt dit? Is dit aan de hand van deze gegevens uit te rekenen?

Acer Aspire 7730 Accu specificaties
Merk Sygnosis
Type Accu
Voltage 10.8 - 11.1v
Amperage 4400mA
Kleur zwart
Conditie new

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Aan de hand van deze gegevens is dat niet te berekenen omdat het verbruik van een laptop verschilt. Wanneer je iets doet waarbij de computer harder moet werken zal deze ook meer verbruiken waardoor de computer sneller leeg gaat.

Echter is een uur wel kort, maar zie dat de laptop niet al te nieuw is. Mogelijk is de accu verouderd. Voor drie tientjes heb je meestal al een nieuwe die dan weer een twee a drie jaar mee kan.

Wat nog een veelvoorkomend probleem is, is dat de laptop vol met stof zit. Dit veroorzaakt onnodige warmte in de laptop waardoor de laptop meer energie gaat steken in het koelen van het apparaat (super dubbelop dus). Dit verbruikt ook meer energie. Je zou dit kunnen controleren door de laptop normaal te gebruiken en te luisteren naar het geluid die deze maakt. Als de fan's veel lawaai maken, dan zit er waarschijnlijk een koelingsprobleem en moet de laptop stofvrij gemaakt worden. Dit kan je zelf, maar je kan het ook laten doen bij onder andere Media Markt, Dixons of MyCom.

Weinig gebruiken van de accu is slecht voor de conditie ervan. Daarnaast is het blootstellen van de accu aan warme temperaturen ook nadelig voor de werking. Probeer dat dus te vermijden. Hoe meer je de accu gebruikt, hoe beter. Dus als je accu vol is, ga dan verder op batterijstroom en haal de lader uit je laptop. Overladen kan de capaciteit drastisch omlaag halen, zeker bij oudere laptops.