Is automatische kleurverandering mogelijk in een cel van excel?

In een cel in excel wil ik automatisch de kleur laten wijzigen van de tekst wanneer het jaartal waarin we leven actief is of is geweest.

Voorbeeld. Het jaartal is al geweest op de kalender dit betekend dat mijn tekst groen en vet moet worden in de cel. 2016 is nog niet geweest in de kalender en dan zal de tekst rood moeten worden.

Wie oh wie kan mij helpen hiermee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
2.5K

Het beste antwoord

Ja dat is mogelijk.
Dat kan met voorwaardelijke opmaak, daarmee kan je de opmaak van een cel (dus ook de kleur) laten afhangen van de waarde van een cel en zelfs van de waarde van een andere cel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij excel 2013 kan je dat vinden bij: Lint /Start / Stijlen-voorwaardelijk opmaak / markeringsregels voor cellen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okey tot nu is dat me duidelijk. Alleen krijg ik het zelf niet voor elkaar.
De volgende formule heb ik toegepast in de cel F10.
=ALS(C10Nu moet de opmaak in cel G10 worden aangepast bij de volgende waarden. als cel F10=ja dan moet de tekst groen kleuren en vet en cursief. Bij nee moet dit rood worden. Hoe doe ik dit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Typ in [F10] de formule = C10(dan komt er in die cel WAAR of ONWAAR te staan) Ga op de tekst staan die je op wilt maken, maak die op voor de ONWAAR situatie (dus rood) dan klik je op
*Lint
*Start
*Stijlen-voorwaardelijk opmaak
*Nieuwe regel
*Een formule gebruiken om....
*In het vakje onder "Waarden opmaken waarvoor..."
tikje vervolgens =$F$10
Stel de gewenste opmaak voor de WAAR situatie in (groen) en klaar ben je Bij andere versies van Excel gaat het op een vergelijkbare manier, maar zijn de details net ietsje anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan nog makkelijker. Excel 2013. Ga naar Start / Stijlen-voorwaardelijk opmaak / markeringsregels voor cellen / Gelijk aan. Typ daar Ja en kies vervolgens de opmaak die je wilt hebben (bijvoorbeeld lichrode opvulling met donkere tekst). Of kies zelf je opmaak door op aangepast te klikken. Voor Nee doe je precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Harstikke bedankt voor jullie hulp. Zijn toevallig de woorden onwaar en waar in deze formule ook nog te wijzigen of is dit een vast gegeven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuurlijk kan je van alles en nog wat wijzigen, maar dat maakt het niet simpeler De formule in [C10] is namelijk een booleaanse expressie, daarmee geef je aan of iets wel of niet waar is. Excel gebruikt voor die situaties standaard de aanduidingen WAAR en ONWAAR (of in het engels TRUE en FALSE, binair 1 en 0) , het is dus geen tekst die daar staat.
(ook al lijkt dat wel zo) Als je met een tekst verder wilt "rekenen" of verder wilt gebruiken dan moet je elke keer die teksten zelf gaan afvangen wat toch wel omslachtig is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal duidelijk. werk ik met deze waarden door. Bedankt voor de hulp